Kolorystyka strony internetowej - jak dobrać?  - Agencja Interaktywna WiWi

Kolorystyka strony internetowej – jak dobrać? 

Karol
15 kwietnia 2022
Udostępnij

Obecnie wykorzystujemy intuicję kolorystyczną w odniesieniu do mediów społecznościowych, stron internetowych, reklam czy aplikacji. Barwy odgrywają niezwykle istotną rolę w przekazie informacji, działając na nasze skojarzenia, emocje i reakcje. Stąd kolorystyka strony internetowej, okładka książki czy barwy billboardów reklamowych są tak ważne - wywierają ogromny wpływ na odbiorców i wpływają na podejmowane przez nich decyzje. 

Spis treści:

  1. Kolorystyka strony internetowej - jaki wpływ na odbiorcę mają barwy?
  2. Czy kolory stron internetowych działają na nasze emocje?
  3. Kolory na stronie internetowej – co oznaczają? 
    3.1. Znaczenie koloru pomarańczowego
    3.2. Znaczenie koloru żółtego
    3.3. Znaczenie koloru czerwonego
    3.4. Znaczenie koloru fioletowego
    3.5. Znaczenie koloru niebieskiego
    3.6. Znaczenie koloru zielonego
    3.7. Znaczenie koloru czarnego
    3.8. Znaczenie koloru białego
  4. Kolory na stronę internetową, czyli jak stworzyć skuteczny wizerunek marki w oparciu o kolorystykę?
    4.1. Branża firmy a kolory do strony internetowej
    4.2. Jak dobrać kolory na stronę internetową? Spójność elementów wizerunku
    4.3. Kolory do stron internetowych - prostota i oryginalność
  5. Strona internetowa – kolory. Czym się kierować przy doborze barw?
  6. Kolory do tworzenia stron internetowych - podsumowanie

Kolorystyka strony internetowej - jaki wpływ na odbiorcę mają barwy? 

Kolory są nieodłączną częścią naszego życia, towarzysząc nam od wielu tysięcy lat. Już w czasach prehistorycznych ludzie przykładali ogromną wagę do barw i komunikatów, jakie ze sobą niosą – kierowali się głównie instynktem umożliwiającym przetrwanie. Nasi przodkowie w różny sposób reagowali na rozmaite kolory, przykładowo unikali jaskrawo czerwonych lub żółtych płazów, gdyż kojarzyli to ubarwienie z zagrożeniem. I słusznie, gdyż barwne gatunki zwierząt i roślin bardzo często okazują się trujące. 

A jak barwy działają na nas obecnie? Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Kissmetrics, wiele z nas decyduje o zakupie danego produktu w ciągu półtorej minuty. W większości zwracamy przy tym uwagę na barwy. Dlatego też osoby pracujące w marketingu czy projektowaniu wykorzystują kolory na stronie internetowej do wywarcia wpływu na odbiorcę. Odpowiednia kolorystyka strony internetowej umożliwia spersonalizowanie produktów czy usług pod określoną grupę docelową. Jeżeli więc zadajemy sobie pytanie, jak założyć sklep internetowy i od czego zacząć, kluczową kwestią będzie dobór barw dostosowanych do branży i rodzaju odbiorców. 

kolorystyka strony internetowej

Responsywny (dostosowany do urządzeń mobilnych) sklep WooCommerce, wykorzystujący barwę pomarańczową dla przycisków CTA- sido.com.pl

Czy kolory stron internetowych działają na nasze emocje?

Im bardziej kolorowa reklama, tym więcej emocji angażuje, dlatego często spotkamy się z niezwykle barwnymi billboardami, plakatami czy ogłoszeniami w telewizji. Naszą uwagę przykuwają także połączenia nietypowe, niespotykane w naturze – stąd też często wykorzystuje się je w marketingu. 

Według statystyk Kissmetrics, znaczna część użytkowników (aż 42%) ocenia kolory na stronie internetowej, jej estetykę i design, i najczęściej nie wraca do witryn nieprzyjaznych dla oka. Dlatego przy tworzeniu strony warto skorzystać z Content Management System. Co to jest CMS i w jaki sposób działa? To rozwiązanie umożliwia sprawne zarządzanie nie tylko treścią witryny, ale także jej oprawą graficzną – barwami, obrazami czy wyróżnieniami. 

W odbiorze barw istotną kwestię ogrywa płeć odbiorcy – inne kolory są preferowane przez kobiety, a inne przez mężczyzn. Przykładowo panie zdecydowanie wolą delikatne, pastelowe odcienie, podczas gdy panowie chętniej sięgają po intensywne, ciemniejsze kolory, z dodatkiem czerni. Niebieski podoba się obu płciom, natomiast zarówno mężczyźni, jak i kobiety raczej nie lubią pomarańczowego, żółtego i bordowego. Warto więc uwzględnić te różnice podczas tworzenia naszej strony www i dostosować jej kolory na stronę internetową pod grupę docelową. 

kolorystyka strony internetowej

Strona internetowa dla dentysty, na której została wykorzystana intensywna kolorystyka strony internetowej - realizacja wykonana przez WiWi.pl dla IdealDent Stomatologia

Kolory na stronie internetowej – co oznaczają?

Jakie barwy wykorzystać, by w określony sposób wpływać na odbiorcę – pozyskać jego zaufanie, wzbudzić silne emocje czy zachęcić do zakupu? Jak dobrać kolory na stronę internetową? Jakie znaczenie niosą ze sobą konkretne barwy? Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę, jakie kolory do tworzenia stron internetowych są najczęściej wykorzystywane i co oznaczają. 

Znaczenie koloru pomarańczowego

Kolor ten kojarzy się z optymizmem, a także zachęca do działania i przemyśleń. Często wykorzystują to portale aukcyjne – np. Amazon czy Allegro. Taka kolorystyka strony internetowej oznacza także kreatywność i przyjemność. 

Znaczenie koloru żółtego

Barwa żółta szczególnie przykuwa uwagę, często stanowi znak ostrzegawczy. Silnie oddziałuje na nasze zdolności zapamiętywania i układ nerwowy. Kolory stron internetowych w tej barwie często stosują sklepy PrestaShop. Barwa żółta kojarzy się również z wakacjami i słonecznym latem. 

Znaczenie koloru czerwonego

Podobnie jak żółty, jest to kolor ostrzegawczy, wzbudzający silne emocje – pozytywne i negatywne. Dlatego warto umiejętnie z niego korzystać, aby przyciągnąć uwagę. Czerwone mogą być przyciski z napisem „wyprzedaż” czy „promocja”. Takie kolory na stronę internetową lub produkty używają także producenci żywności, tacy jak Coca-Cola czy KFC. 

Znaczenie koloru fioletowego

Fiolet kojarzy się z prestiżem, luksusem, wysokim statusem społecznym, a często także z kreatywnością. Może również oznaczać spokój. Kolory na stronie internetowej wykorzystują takie marki jak chociażby Milka czy Play. 

Znaczenie koloru niebieskiego

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni lubią błękit i jego odcienia, dlatego bardzo często są to wykorzystywane kolory do strony internetowej czy w logach firm. Symbolizuje on coś godnego zaufania i niezawodnego, stanowi także sygnał do pracy dla naszego mózgu. Nie bez powodu Twitter, Facebook, NASA czy Discovery są właśnie w kolorze niebieskim. 

Znaczenie koloru zielonego

Kolor ten kojarzy się z naturą, spokojem i zdrowiem psychicznym i fizycznym. Osoby zastanawiające się, jak dobrać kolory na stronę internetową wiedzą, że przykuje on naszą uwagę, zredukuje stres i negatywne emocje oraz spowoduje przyjazne nastawienie. Często takie kolory do tworzenia stron internetowych są wykorzystywane przez firmy oferujące produkty ekologiczne, czy też chcące wzbudzić zaufanie i pozytywne skojarzenia. 

Znaczenie koloru czarnego

Czerń jest kolorem elegancji, prestiżu i klasy premium. Oznacza również profesjonalne usługi i powagę. Często projektowanie stron WordPress wykorzstuje takie kolory do strony internetowej dla marek luksusowych.

Znaczenie koloru białego

Biel kojarzy się z przejrzystością i czystością, podobnie jak czerń jest także znakiem luksusu i statusu premium. Jest to najbardziej neutralna barwa, dlatego strona internetowa kolory takie wykorzystująca często ustawia je w charakterze tła na stronie internetowej czy w logo firmy. 

W ostatnich latach szczególnie często spotykamy minimalistyczne strony internetowe o czarno-białej kolorystyce, którą wykorzystują zarówno niewielkie przykładowe sklepy PrestaShop, jak i witryny większych firm. Takie kolory strona internetowa stosuje, aby przedstawiać informacje w przejrzysty i schludny sposób. Taki zabieg ułatwia również skupienie uwagi na treści. Wadą jest jednak monotonia strony, a także fakt, że nasze oko szybko się męczy, czytając tekst na białym tle. Dobrą opcją, aby kolorystyka strony internetowej w takim przypadku była nieco żywsza, będzie zmiana odcienia na kość słoniową lub delikatny beżowy kolor. 

kolorystyka strony internetowej

Dopasowując kolory do strony internetowej mamy szansę stworzyć najładniejsze sklepy internetowe - realizacja wykonana przez WiWi.pl dla producenta maseł orzechowych MasLove.

Kolory na stronę internetową, czyli jak stworzyć skuteczny wizerunek marki w oparciu o kolorystykę?

Na czym polega wizerunek marki? To przede wszystkim spójna tożsamość wizualna, do której należy między innymi logo, styl grafik, kolory, strona internetowa oraz używane symbole. Te elementy składają się na komunikację wizualną pomiędzy firmą a odbiorcą. Podczas tworzenia wizerunku marki powinniśmy, nie tylko wiedzieć, jak dobrać kolory na stronę internetową, ale również warto kierować się wieloma aspektami, takimi jak branża, spójność, a także unikalność przy jednoczesnej prostej formie. 

Branża firmy a kolory do strony internetowej

Przed stworzeniem naszej witryny powinniśmy nie tylko zorientować się, ile kosztuje sklep internetowy i jaką platformę do jego założenia wybrać, ale również dokładnie zanalizować konkurencję. Warto więc zwrócić uwagę, jak wielu producentów danej branży jest obecnych na rynku, jak prezentują się ich loga i jakie kolory do strony internetowej zastosowali. Możemy też zadać sobie pytanie, czy nasza działalność może się kojarzyć z konkretnymi barwami – np. żółtym czy zielonym. Czasami kolory stron internetowych, które użyjemy będą intuicyjnie przyciągać odbiorców i wzbudzą zaufanie. Niekiedy jednak warto postawić na innowacyjne rozwiązanie. 

Jak dobrać kolory na stronę internetową? Spójność elementów wizerunku

Odpowiednie dopasowanie loga, nazwy firmy, kolorów na stronę internetową, asortymentu sklepu i innych elementów jest niezwykle istotne dla spójnej identyfikacji wizualnej naszej firmy. Brak konsekwencji, w tym jakie kolory na stronie internetowej użyjemy, często sprawia, że potencjalni klienci rezygnują z zakupów, gdyż marka wydaje im się nieprofesjonalna. Dlatego też warto zwrócić szczególną uwagę na komplementarność wszystkich czynników na każdym etapie tworzenia strony, tak aby zastosowana kolorystyka strony internetowej współgrała z naszym wizerunkiem. 

Kolory do stron internetowych - prostota i oryginalność

Wizerunek naszej firmy to przede wszystkim unikalność i wyróżnienie się na tle konkurencji. Możemy więc skorzystać z innowacyjnych rozwiązań, takich jak WooCommerce, aby nasz sklep internetowy cechował się oryginalną szatą graficzną przy jednoczesnej prostocie formy. Co to jest WooCommerce i do czego służy?

kolorystyka strony internetowej

Strona internetowa oferujące usługi z zakresu copywritingu i mediów społecznościowych wykorzystująca żywe kolory na stronie internetowej - realizacja wykonana przez WiWi.pl dla Słowodaję.

Ten atrakcyjny dodatek pozwala na dopasowanie wyglądu sklepu, a także umożliwia tworzenie własnych, unikalnych motywów, dzięki czemu stanowi doskonałą opcję, aby strona internetowa kolory miała dopasowane do swojej branży.

Strona internetowa – kolory. Czym się kierować przy doborze barw?

Kolory do strony internetowej powinny przede wszystkim odpowiadać wizerunkowi firmy, a także odpowiednio współgrać ze sobą, tworząc przyjemną dla oka całość. Możemy łączyć ze sobą wiele barw, korzystając ze specjalnego koła umożliwiającego dobranie kontrastów. Warto także zwrócić uwagę na zasady tworzenia stron www, aby nasza witryna przyciągała uwagę odbiorców i zachęcała do zakupu. 

Kolory do tworzenia stron internetowych mogą być wykorzystywane na zasadzie komplementarności, monochromatyczności bądź też analogii. Barwy komplementarne znajdują się naprzeciw siebie na kole kolorów, a ich połączenie pozwala wyróżnić dany element. Kolory analogowe położone są obok siebie i wyglądają razem naturalnie, natomiast monochromy stanowią jasne odcienie barw standardowych. Przy tworzeniu strony najczęściej korzystamy z dwóch lub trzech kolorów pasujących do naszego loga. 

kolorystyka strony internetowej

Odpowiednio dobrane kolory na stronę internetową mogą odzwierciedlać barwy obiektów sportowych i drużyn piłkarskich - realizacja wykonana przez WiWi.pl dla stadionu miejskiego w Białymstoku.

Nasza prosta strona www może być tworzona, kierując się zasadą 60/30/10, określającą proporcje poszczególnych elementów kolorystycznych. Zgodnie z nią, witryna powinna składać się z trzech części – tła zajmującego 60% kompozycji, bazy (30%) oraz barwnych akcentów (pozostałe 10%). Odpowiednio do tych proporcji należy dobrać intensywne kolory na stronę internetową – na tło przeznaczamy delikatne, stonowane barwy, natomiast intensywnymi odcieniami podkreślamy np. przyciski Call To Attention czy inne sporadycznie występujące akcenty. 

Zasada 60/30/10 jest bardzo dobrze odbierane przez klientów – stanowi przyjemne dla oka rozwiązanie, a jednocześnie nie przytłacza nadmiarem bodźców kolorystycznych. Z powodzeniem więc możemy wykorzystywać kolory do tworzenia stron internetowych w ten sposób, dbając o spójność i przejrzystość treści. 

kolorystyka strony internetowej

Wyróżnienie kolorem odpowiednich elementów na stronie pozwoli stworzyć najładniejsze strony internetowe - realizacja wykonana przez WiWi.pl dla Budmex

Kolory do tworzenia stron internetowych - podsumowanie

Chociaż odpowiednia kolorystyka strony internetowej i atrakcyjny wizerunek firmy odgrywają niezwykle istotną rolę w marketingu i przyciąganiu klientów, nie są to jedyne czynniki decydujące o sukcesie marki. Kluczowe są także kwestie techniczne – prawidłowe działanie strony www, intuicyjna obsługa oraz szybki czas ładowania. Bardzo ważne jest także zadbanie o SEO, dlatego warto zainwestować w pozycjonowanie dla firm. Zwracajmy więc uwagę na wszystkie wymienione wyżej czynniki, uwzględniając je w procesie tworzenia strony internetowej, a z pewnością odniesiemy sukces. 



Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 4

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

    Co możemy dla Ciebie zrobić?