Jak założyć sklep internetowy? - Agencja Interaktywna WiWi

Jak założyć sklep internetowy?

Karol
22 października 2021
Udostępnij

Założenie sklepu internetowego wiąże się z wyborem odpowiedniej platformy e-commerce, jak również z wdrożeniem różnych funkcjonalności. Na samym początku można skorzystać z darmowej platformy, ale wdrażanie całego projektu będzie wymagało pokaźnych nakładów finansowych. Warto rozpocząć współpracę z profesjonalnie działającą firmą wdrożeniową, która wie jak założyć sklep internetowy i wyjaśni inwestorom najważniejsze tajniki prowadzenia biznesu online.

Spis treści:

  1. Założenie własnego sklepu internetowego - dlaczego warto to robić?
  2. Gdzie założyć sklep internetowy i czy to się opłaca?
  3. Jak stworzyć sklep internetowy? - instrukcja krok po kroku
    3.1. Dobór platformy e-commerce - jak się za to zabrać?
    3.2. Wymyślenie nazwy sklepu i wykup domeny - lepiej zadbać o to jak najwcześniej
    3.3. Prace nad projektem graficznym - inwestycja w usługi specjalistów
    3.4. Płatności i wysyłki w sklepie internetowym - o czym należy pamiętać?
    3.5. Sklep online a kwestie prawne - jak to wygląda w praktyce?
    3.6. Wprowadzanie produktów do sklepu online - na czym to polega?
  4. Jak założyć sklep internetowy? Wymagania formalne
    4.1. Dopuszczalne formy prawne prowadzenia sklepu internetowego
    4.2. Najlepsza forma opodatkowania dla zakładanego sklepu internetowego
    4.3. Prowadzenie sklepu internetowego - z VAT czy bez VAT?
    4.4. Składki ZUS dla zakładanego sklepu internetowego - ile wynoszą?
    4.5. Założenie sklepu internetowego - pamiętaj o regulaminie
    4.6. Tworzenie sklepu online a RODO - polityka ochrony prywatności
    4.7. Kasa fiskalna w nowym sklepie internetowym - jak to wygląda?
  5. Zakładanie sklepu internetowego - najczęściej pojawiające się pytania (FAQ)
    5.1. Darmowy sklep internetowy - czy jest to możliwe?
    5.2. Czy opłaca się założyć sklep online?
    5.3. Sklep internetowy - co w nim sprzedawać?
  6. Założenie sklepu internetowego - krótkie podsumowanie

Założenie własnego sklepu internetowego - dlaczego warto to robić?

Nie wiedząc jak założyć sklep internetowy, warto bazować na ogólnodostępnych poradnikach czy też po prostu znaleźć wspomnianych wyżej profesjonalistów. Oczywiście niektórzy wolą się tym zajmować samodzielnie, lecz trzeba mieć świadomość tego, iż potrzebne są ku temu spore umiejętności. Sklep internetowy pozwala dotrzeć z ofertą do wielu nowych klientów. W ten sposób zwiększa się swoje zyski oraz rozpoznawalność marki. 

Założenie sklepu online to ogromna szansa na wypromowanie swojego biznesu i ruszenie z miejsca. Kluczowe jest to, aby sklep powstał na niezawodnej i bezawaryjnej platformie. Dzięki temu będzie się odznaczał maksymalną wydajnością. 

Gdzie założyć sklep internetowy i czy to się opłaca?

Nie mając pojęcia jak stworzyć sklep internetowy, warto rozpatrzyć kilka najciekawszych propozycji. Największym zainteresowaniem ze strony inwestorów cieszą się platformy sklepowe. To platformy, z których na samym początku można skorzystać zupełnie za darmo, lecz wdrożenie kolejnych funkcjonalności i integracji będzie płatne. Platforma gwarantuje prowadzenie sprzedaży bez konieczności opłacania prowizji.

Alternatywą jest sklep założony z pomocą mediów społecznościowych. Kluczowe jest to, iż portale społecznościowe są jedynie "udostępniane" przedsiębiorcom internetowym i w pewnym momencie po prostu mogą przestać działać. Niesie to za sobą ryzyko pokaźnych strat finansowych. Ścieżka zakupowa jest jednak maksymalnie skrócona, a budowanie relacji z klientami odbywa się sprawnie i w przejrzysty sposób.

Jak stworzyć sklep internetowy? - instrukcja krok po kroku

Zastanawiając się nad tym jak otworzyć sklep internetowy warto wziąć pod lupę kilka różnych czynników. W tym miejscu zainteresowani dowiedzą się jak założyć sklep internetowy krok po kroku.

Dobór platformy e-commerce - jak się za to zabrać?

Podstawowym krokiem jest dobranie korzystnej platformy e-commerce. Przydatne okazują się firmy, które projektowanie www mają opanowane do perfekcji. Profesjonaliści porównają między sobą dostępne możliwości, a następnie podzielą się z klientami zdobytą wiedzą. Nie każdy musi przecież wiedzieć jak uruchomić sklep internetowy

Obecnie do wyboru jest kilka różnych platform sklepowych. Wszystkie z nich mają swoje wady i zalety. Przeanalizowanie ich sprawi, że ostateczna decyzja przyjdzie użytkownikom z ogromną łatwością. Największą popularnością cieszą się obecnie dwie platformy - WooCommerce (wtyczka dla WordPressa - ogromna prostota obsługi, idealne rozwiązanie dla większych sklepów) oraz PrestaShop (dedykowana mniejszym sklepom).

Wymyślenie nazwy sklepu i wykup domeny - lepiej zadbać o to jak najwcześniej

Istotnym krokiem będzie wymyślenie nazwy własnego sklepu. Warto skupić się na tym, aby nazwa nie była zbyt długa, za to powinna być jak najbardziej chwytliwa i oryginalna. Musi być związana z prowadzoną działalnością internetową, tak aby internauci nie zostali wprowadzeni w błąd. Dodatkowo nie powinna być podobna do nazw konkurencyjnych sklepów.

Wykupienie domeny nie jest skomplikowanym procesem, lecz warto go zlecić profesjonalistom, dla których sklepy PrestaShop są codziennością. Domenę można wykupić u dowolnie wybranego rejestratora domen. Zapłaci się za nią maksymalnie kilkaset złotych rocznie (około 150-200 złotych).

Prace nad projektem graficznym - inwestycja w usługi specjalistów

Dowiadując się tego jak założyć sklep internetowy nie można zapomnieć o pracach związanych z powstaniem optymalnego projektu graficznego. Najlepiej jeśli zadbają o to wykwalifikowani specjaliści (graficy i programiści). Sklep musi wyglądać atrakcyjnie i zachęcać do odwiedzenia. Dzięki temu ruch na stronie będzie zadowalający. Należy zadbać o kilka istotnych elementów:

  • strona główna powinna mieć przejrzysty układ, dzięki czemu najistotniejsze informacje pojawią się w zasięgu wzroku internauty,
  • sklep musi charakteryzować się intuicyjną nawigacją - przyda się to w przypadku początkujących osób,
  • na głównej stronie sklepu powinno znajdować się jego logo oraz liczne grafiki promocyjne,
  • warto wdrażać rozwiązania wspierające sprzedaż.

Dla niektórych osób tworzenie stron WordPress może być "czarną magią", ale fachowcy zadbają o to, aby pod kątem graficznym sklep online nie miał absolutnie żadnych wad.

Płatności i wysyłki w sklepie internetowym - o czym należy pamiętać?

Ważną czynnością będzie konfiguracja płatności oraz wysyłek w prowadzonym przez klienta sklepie internetowym. Internauci dbają o to, aby poszczególne produkty kupować szybko i wygodnie, z każdego miejsca na ziemi. Trzeba im to oczywiście umożliwić, ponieważ szybko znajdą dla siebie innego dostawcę. 

Biorąc pod uwagę to jak założyć własny sklep internetowy, nie powinno się zapominać o szybkich płatnościach, a konkretniej o:

  • płatnościach kartą,
  • szybkich przelewach,
  • BLIK-u.

Takie formy płatności cieszą się w dzisiejszych czasach największym zainteresowaniem. Opłacanie zamówień odbywa się ekspresowo, a klientom nie pozostaje nic innego, jak oczekiwania na dostawę zamówionego towaru. Dodatkowo można pomyśleć o opłaceniu zamówienia za pobraniem lub przelewie tradycyjnym. Dużo zależy od pomysłu inwestora. 

Jeśli chodzi o dobór wysyłek w sklepach internetowych, w pierwszej kolejności należy pomyśleć o dostawie kurierskiej i dostawach do paczkomatów. 

Sklep online a kwestie prawne - jak to wygląda w praktyce?

Chcąc prowadzić sklep online, warto pomyśleć o obowiązujących kwestiach prawnych. Praktycznie wszystkie formalności załatwi się bez wychodzenia z domu, z poziomu własnej kanapy.

Wystarczy posiadanie profilu zaufanego w banku i dobranie właściwej formy prawnej dla sklepu. Dochodzi do tego ewidencja sprzedaży, podatki, a w niektórych przypadkach konsultacja ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną (sprzedaż żywności). 

Myśląc nad tym jak otworzyć swój sklep internetowy do wyboru ma się dwie podstawowe formy prawne dla takiego biznesu - firma (jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz działalność nierejestrowana (trzeba się przygotować na pewne ograniczenia, np. miesięczny limit przychodu nie może przekraczać 50% płacy minimalnej, problemy z nawiązaniem rzetelnej współpracy z hurtowniami).

Pozostaje też dobrać właściwą formę opodatkowania (skala podatkowa, podatek liniowy lub ryczałt) i sprawdzić możliwość zwolnienia z płacenia VAT (dla rocznych przychodów, które nie przekraczają 200 tysięcy złotych poza branżą kosmetyczną, komputerową i elektroniczną, ale też nieelektrycznymi sprzętami gospodarstwa domowego, produktami objętymi akcyzą oraz wyrobami z dodatkiem metali szlachetnych).

Wprowadzanie produktów do sklepu online - na czym to polega?

Ostatnim z ważniejszych kroków dla osób zastanawiających się nad tym jak założyć swój sklep internetowy jest umiejętne wprowadzanie produktów do sprzedaży. Można to robić ręcznie lub automatycznie. Pierwsza propozycja jest wykorzystywana przez sklepy z autorskim asortymentem. Warto pamiętać o tym, że wprowadzenie jednego produktu może zająć w tym przypadku nawet kilkadziesiąt minut. Automatyczne dodawanie pozwala na znaczne zaoszczędzenie czasu. To dużo wygodniejsze rozwiązanie, które jest stosowane np. przez większe sklepy. Opłaca się z tego korzystać zwłaszcza w trakcie współpracy z hurtownią udostępniającą pliki produktowe. 

Jak założyć sklep internetowy? Wymagania formalne

Nie wszyscy wiedzą jak założyć sklep internetowy. W większości przypadków nie jest to związane z przeprowadzaniem skomplikowanych czynności. W pierwszej kolejności należy zainwestować w niezawodną domenę oraz hosting. Nie obejdzie się również bez wysokiej klasy informatyka, dzięki któremu właściciele sklepów internetowych w krótkim czasie poradzą sobie z ewentualnymi usterkami, problemami technicznymi i awariami. 

Założenie sklepu internetowego wymaga różnorakich działań. Jak najbardziej wskazane jest zatrudnienie doświadczonego grafika komputerowego, który zadba o wizualną stronę sklepu internetowego. Korzystnym wyborem jest wybranie gotowego oprogramowania. Niekiedy można napotkać na szereg dodatkowych wymagań, związanych z koniecznością przestrzegania obowiązującego w Polsce prawa. Ma to związek np. w przypadku sprzedaży leków czy też alkoholu. Jak widać warto współpracować z prawdziwymi profesjonalistami, aby spełnić wszystkie podstawowe wymagania formalne i jak najszybciej ruszyć z e-biznesem.

Dopuszczalne formy prawne prowadzenia sklepu internetowego

Osoby zastanawiające się nad tym jak otworzyć sklep internetowy muszą podjąć wiążącą decyzję, co do wybrania właściwej formy prowadzenia takiego sklepu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby była to jednoosobowa działalność gospodarcza. Alternatywnymi rozwiązaniami są:

  • spółki akcyjne,
  • spółki z.o.o.,
  • spółki komandytowe,
  • spółki cywilne,
  • spółki jawne.

Warto to sobie dobrze przekalkulować i wybrać jedną z powyższych opcji. Oczywiście nie obejdzie się bez fachowych analiz porównawczych, więc niekiedy opłaca się zasięgnąć opinii bardziej doświadczonych osób, które na ten temat wiedzą po prostu nieco więcej.

Jednoosobowa działalność będzie idealnym wyborem dla osób, które chcą prowadzić sklep w pojedynkę i nie potrzebują do tego żadnych wspólników. Każda z wymienionych wyżej spółek ma swoje mocne strony, więc nie obejdzie się bez ich przeanalizowania. Można porozmawiać na ten temat z innymi właścicielami sklepów internetowych czy też nawet prawnikami. Lepiej poszerzyć swoją wiedzę i wybrać najdogodniejszą opcję.

Najlepsza forma opodatkowania dla zakładanego sklepu internetowego

Tworząc własny sklep internetowy warto zapoznać się z dostępnymi formami opodatkowania. Podjęcie finalnej decyzji w tym zakresie może być dość czasochłonne, ale lepiej nie działać w pośpiechu i zadbać o swoje interesy. Do wyboru są następujące formy opodatkowania prowadzonej działalności:

  • ryczałt,
  • zasady ogólne (skala podatkowa),
  • podatek liniowy.

Najkorzystniejszą opcją dla początkujących osób okaże się ryczałt, ponieważ jest to forma opodatkowania na poziomie 3 procent (dla działalności usługowej realizowanej w zakresie handlu). Trzeba jednak pamiętać o tym, że rozliczając się na podstawie ryczałtu nie można skorzystać z rozliczania kosztów. Jest to przy okazji równoznaczne z brakiem uzyskiwania przychodów z usług ubezpieczeniowych czy też finansowych. Alternatywnym rozwiązaniem jest opodatkowanie na zasadach ogólnych (możliwość skorzystania z wielu ulg, których nie można wziąć pod lupę w podatku liniowym). Ruszając ze sklepem prowadzonym jako spółka prawna lub komandytowo-akcyjna przedsiębiorstwo rozlicza się w ramach podatku CIT.

Prowadzenie sklepu internetowego - z VAT czy bez VAT?

Nie wiedząc jak stworzyć sklep internetowy w pierwszej kolejności warto zastanowić się nad tym, czy ma to być sklep z VAT czy też bez VAT. Trzeba pamiętać o tym, że w niektórych przypadkach nie będzie się miało żadnego wyboru, ponieważ sprzedając ściśle określone produkty przedsiębiorstwo automatycznie staje się podatnikiem VAT. Ma to związek ze sprzedażą:

  • wyrobów produkowanych z metali szlachetnych,
  • towarów objętych akcyzą.

Jeśli jest jednak taka możliwość warto rozważyć brak VAT-u. To szczególnie polecane, gdy oferta sklepu internetowego jest kierowana do osób prywatnych i sprzedaje się towary własnej produkcji. 

Bycie czynnym podatnikiem VAT jest jak najbardziej opłacalne w momencie, gdy prowadzenie danego sklepu niesie za sobą bardzo duże koszty, a towary pochodzą od różnorakich dostawców. Najlepiej jeśli taką sprawę przedyskutuje się z doświadczonym prawnikiem, ponieważ jest to specjalista, który podpowie e-biznesmenom, które rozwiązania będą dla nich zdecydowanie najkorzystniejsze.

Składki ZUS dla zakładanego sklepu internetowego - ile wynoszą?

Założenie własnego sklepu internetowego jest równoznaczne z opłacaniem składek ZUS. Warto zastanowić się nad tym, ile konkretnie będą wynosić takie składki, aby później nie dać się zaskoczyć. Zgłoszenie do ubezpieczeń w ZUS jest nakładane na e-przedsiębiorców, którzy zakładają sklepy internetowe będące:

  • jednoosobową działalnością gospodarczą,
  • spółką cywilną, jawną lub komandytową,
  • jednoosobową spółką z.o.o.

Jeśli ktoś nie za bardzo wie jak założyć sklep internetowy krok po kroku i z jakimi składkami będzie się to wiązało może porozmawiać na ten temat z wykwalifikowanymi prawnikami. W przypadku wspólników (spółki) każda z tych osób będzie płatnikiem wyżej wspomnianych składek na własne ubezpieczenie.

Nie wliczając do składek ubezpieczenia chorobowego ich suma powinna wynieść około 1355 złotych. W sytuacji, gdy podatnik zechce opłacać dobrowolne ubezpieczenie chorobowe musi się liczyć z większymi kwotami. Miesięczne składki ZUS będą wtedy oscylować w granicach 1431 złotych. Wyliczone składki należy rozliczyć w deklaracji ZUS DRA. Wieloosobowe spółki z.o.o., spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne nie podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz ubezpieczeniom społecznym.

Założenie sklepu internetowego - pamiętaj o regulaminie

Założenie sklepu internetowego jest równoznaczne ze stworzeniem przejrzystego regulaminu. Przedsiębiorcy są zobowiązani do jego stworzenia w wyniku Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Sprzedawcy muszą go udostępnić przed rozpoczęciem świadczenia jakichkolwiek usług, aby można było się z nim swobodnie zapoznać i zaakceptować lub odrzucić. W regulaminie powinny się znaleźć takie elementy, jak: rodzaj świadczonych usług, zawieranie i rozwiązywanie umów, postępowanie reklamacyjne czy też obowiązujące wymagania techniczne.

Informacje o każdej zmianie regulaminie muszą dotrzeć do zainteresowanych usługobiorców. Nie można ich wprowadzać "za zamkniętymi drzwiami". Regulamin to zbiór podstawowych zasad funkcjonowania konkretnego sklepu internetowego, który informuje m.in. o potencjalnych skutkach prawnych, zabezpieczeniu treści zawieranych umów czy też ewentualnym wykrywaniu błędów. Wszystkie punkty muszą być zgodne z obowiązującym prawem oraz udostępnione w sposób zrozumiały i jednoznaczny.

Tworzenie sklepu online a RODO - polityka ochrony prywatności

Zastanawiając się nad tym jak uruchomić sklep internetowy warto przestrzegać obowiązujących przepisów RODO i zadbać o politykę ochrony prywatności. W przeciwnym razie można się przygotować na bardzo surowe sankcje. Dane osobowe klientów muszą być należycie chronione, tak aby nie dostały się w niepowołane ręce i nie zostały skradzione. Zainteresowani muszą mieć zapewniony bezproblemowy dostęp do swoich danych, a jeśli wyrażą taką chęć mogą je również usunąć (np. w sytuacji, gdy nie chcą już korzystać z konkretnego sklepu).

Regulamin musi być zgodny z przepisami RODO. Tyczy się to m.in. regularnego sprawdzania checkboxów. To gwarancja zachowania bezpieczeństwa w sieci internetowej, na co wielu klientów zwraca uwagę w pierwszej kolejności. Godne podkreślenia jest to, że w razie konieczności osoby, których dane są przetwarzane mogą je też swobodnie przenosić. To administrator jest zobowiązany do przestrzegania powyższych zasad oraz umiejętnego przetwarzania i przechowywania danych osobowych.

Kasa fiskalna w nowym sklepie internetowym - jak to wygląda?

Jeśli e-przedsiębiorcy nie wiedzą jak założyć sklep internetowy krok po kroku powinni mieć pełną świadomość tego, iż w niektórych przypadkach potrzebna będzie im kasa fiskalna. To szczególnie ważne, gdy produkty sprzedaje się osobom fizycznym (nie posiadającym własnej działalności gospodarczej) lub rolnikom ryczałtowym. W takiej sytuacji zaistniała sprzedaż może być objęta ewidencjonowaniem na kasie fiskalnej.

Duże znaczenie ma w tym przypadku rodzaj sprzedawanych produktów. Obowiązek posiadania kasy fiskalnej jest nałożony na te sklepy internetowe, które wykazują się obrotami na poziomie powyżej 20 tysięcy złotych netto (dla podatników VAT w poprzednim roku podatkowym). Ma to związek ze sprzedażą realizowaną w dwóch wyżej wymienionych przypadkach (rolnicy ryczałtowi i osoby fizyczne bez działalności gospodarczej). Kasa fiskalna nie będzie wymagana, jeśli płatności za sprzedawane towary będą przyjmowane wyłącznie za pośrednictwem banku. Wtedy trzeba je jednak bardzo dokładnie opisać (np. nazwa towaru i dane klienta), aby nie narazić się na niepotrzebne sankcje. 

Zakładanie sklepu internetowego - najczęściej pojawiające się pytania (FAQ)

Przy zakładaniu sklepu internetowego może pojawić się kilka interesujących pytań. Znalezienie na nie odpowiedzi to klucz do sukcesu i możliwość zdobycia przewagi nad konkurencją. Warto zadbać chociażby o profesjonalne pozycjonowanie stron, dzięki czemu sklep zdobędzie wysoką pozycję w wyszukiwarce i będzie łatwy do odnalezienia przez potencjalnego klienta. Zwykłe osoby nie posiadają w tym temacie należytych umiejętności, ale pracownicy agencji marketingowej poradzą sobie z każdym wyzwaniem.

Darmowy sklep internetowy - czy jest to możliwe?

Szukając informacji na temat tego jak założyć sklep internetowy wiele osób zastanawia się czy można to zrobić za darmo. Oczywiście można to zrobić, lecz wdrażanie kolejnych funkcjonalności i integracji będzie płatne.

Czy opłaca się założyć sklep online?

Jeśli ktoś od dłuższego czasu zastanawia się, jak otworzyć własny sklep internetowy powinien wiedzieć, że takie działania mają głęboki sens, ponieważ:

  • jest to dodatkowy kanał sprzedaży,
  • rynek e-commerce stale się rozwija,
  • pozyskuje się nowych klientów i zwiększa zyski.

Nie warto się przed tym wzbraniać, tylko czym prędzej ruszać z projektem i zlecić prace profesjonalistom.

Sklep internetowy - co w nim sprzedawać?

W sklepie internetowym można sprzedawać praktycznie wszystko, ale ważne jest to, aby były to produkty powiązane z prowadzoną firmą. Najlepiej jeśli będą to towary wytwarzane przez konkretną firmę. Mając oryginalny pomysł na biznes online, przebicie się przez konkurencję wcale nie będzie trudne.

Założenie sklepu internetowego - krótkie podsumowanie

Jak widać nie wszyscy muszą wiedzieć jak założyć sklep internetowy, ale jeśli chce się prowadzić biznes online trzeba pogłębić swoją wiedzę i zdać się na działania uznanych profesjonalistów. 

W pierwszej kolejności warto popracować nad autorskim pomysłem, a następnie wybrać odpowiednią platformę sklepową. Niektórzy zastanawiają się ile kosztuje sklep internetowy. Otóż koszty założenia sklepu internetowego będą się wahać w granicach kilku tysięcy złotych. Dla bardziej rozbudowanych projektów koszt ten może wzrosnąć do kilkunastu tysięcy złotych. Następnie trzeba zadbać o wymyślenie nazwy sklepu, wykupienie domeny i prace nad projektem graficznym. W tym celu warto rozpocząć współpracę z doświadczoną firmą, która się na tym zna i wie, na czym polega tworzenie oraz pozycjonowanie sklepów internetowych. Na końcu pozostaje dobrać metody płatności i wysyłki towarów, zatroszczyć się o wszelkie kwestie prawne i dodać oferowane produkty.