Różnice między SEO i SEM - Agencja Interaktywna WiWi

Różnice między SEO i SEM

Emilia
11 grudnia 2020
Udostępnij

Choć SEO i SEM to bardzo podobnie brzmiące pojęcia, ich znacznie jest zupełnie inne. Każdy, kto zaczyna przygodę z pozycjonowaniem powinien znać ich główne różnice. Chcesz się tego dowiedzieć? Zapraszamy do naszego poradnika, który z pewnością pozwoli Ci zrozumieć, do czego odnosi się jedno i drugie pojęcie oraz co je łączy, a co dzieli.

SEO – co to znaczy?

Zacznijmy od SEO, czyli Search Engine Optimization. Jest to jedno z podstawowych pojęć z zakresu pozycjonowania. Oznacza optymalizację strony internetowej pod wyszukiwarki internetowe. Owa optymalizacja związana jest z bezpłatnymi wynikami wyszukiwania i pozwala na osiąganie wyższych pozycji w Google (choć nie tylko, bowiem może dotyczyć także innych wyszukiwarek).  

Dlaczego SEO jest tak ważne dla stron www czy też sklepów internetowych? Otóż im wyższa jest pozycja w wynikach wyszukiwania, tym częściej użytkownicy będą klikali w link, a im więcej jest kliknięć, tym ruch w witrynie jest większy. Właśnie dlatego warto starać się o to, aby jak najwięcej podstron danej strony www miało jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce. Dzięki temu widoczność witryny w Google będzie jeszcze lepsza.

Na SEO wpływa bardzo wiele czynników, m.in. jakościowe i unikalne treści odpowiedniej objętości, długość oraz budowa adresów URL, linki wewnętrzne i zewnętrzne, odpowiedni dobór i rozmieszczenie słów kluczowych na stronie, responsywność, stosowanie nagłówków (H1, H2, H3), odpowiedni i ujednolicony protokół (HTTP lub HTTPS), szybkość ładowania strony, użyteczność strony, wiek oraz autorytet domeny, odpowiednia indeksacja, zoptymalizowane grafiki oraz filmy i wiele więcej. Poprzez te działania budowana jest widoczność strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (wynikach organicznych).

Co to jest SEM?

Ten skrót również pochodzi z języka angielskiego i oznacza Search Engine Marketing. Pojęcie SEM dotyczy więc marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Jest to zespół działań, polegających na promowaniu firmy w sieci poprzez budowanie jej widoczności w wyszukiwarce, ale nie tylko. SEM – w odróżnieniu od SEO – dotyczy płatnych wyników wyszukiwania.

SEM jest pojęciem szerszym niż SEO i obejmuje działania promocyjne, do których zalicza się np. kampanie linków sponsorowanych czy optymalizację stron oraz pozycjonowanie, czyli wszystkie działania mające na celu poprawę widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. A więc działania SEM można określić jako połączenie SEO, które dotyczy pozycjonownia stron oraz PPC (Pay Per Click), które związane jest z płatnymi kliknięciami w link do witryny.

Czy SEM zarezerwowane jest tylko dla Google?

Otóż nie! Każda większa wyszukiwarka posiada własną platformę SEM, która pozwala na przeprowadzanie działań związanych z marketingiem w wyszukiwarce. W Europie największą popularnością cieszy się Google, jednak już w Rosji zdecydowanie króluje Yandex, a w Chinach – Baidu. Natomiast w przypadku Stanów Zjednoczonych sprawa wygląda tak, że dużą konkurencję dla Google stanowi Bing, który należy do Microsoftu. I dla każdej z tych wyszukiwarek zostały stworzone osobne narzędzia do przeprowadzania działań SEM. W przypadku Google jest to oczywiście Google Ads. Natomiast platforma SEM Baidu to Phoenix Nest. Dla Yandex została stworzona platforma Yandex.Direct, a Bing wykonuje działania SEM za pośrednictwem Bing Ads. Yahoo ma Yahoo Gemini Power, zaś Naver – Naver Ads.

Patrząc na działania SEM z perspektywy światowej, na pierwszym miejscu jest Google, co nie powinno nikogo dziwić. Największym konkurentem tego giganta jest chińska wyszukiwarka Baidu. Warto jednak mieć świadomość, że w Państwie Środka nie funkcjonuje usługa Google, a więc wszyscy użytkownicy Internetu w Chinach ograniczeni są do wyboru usług krajowych. A trzeba wiedzieć, że jest to ogromny potencjał.

SEO i SEM – jak są powiązane?

Jak już zostało wspomniane, SEO uznawane jest za część SEM, co dobrze pokazuje pewne równanie, którym często posługują się specjaliści od marketingu internetowego. Wygląda ono następująco: SEM = SEO + PPC. Oznacza to, że na SEM składają się wszelkie działania SEO oraz linki sponsorowane w Google. To powiązanie jest bardzo ważne i warto pamiętać, że działania SEM to wszelkie czynności związane z marketingiem w wyszukiwarce – także działania SEO.

Zależności pomiędzy SEO i SEM

Wiadomo już, że SEO wchodzi w skład działań SEM. Marketing w wyszukiwarkach obejmuje więc kwestie SEO oraz płatne kliknięcia. Jak zatem można się domyślić, aby osiągnąć wysoką widoczność w wynikach wyszukiwania, nie wystarczy jedynie zapłacić za reklamy. Nie sprawi to automatycznie, że witryna będzie zdobywała kolejne kliknięcia i nie zachęci użytkowników do skorzystania z oferty. Reklamy w Google Ads to jedno, a optymalizacja drugie. Działania SEO są więc równie ważne, co SEM, a właściwie jedne są zależne od drugich. By reklama była poprawnie wykonana, konieczny jest odpowiedni dobór słów kluczowych czy odnośników, a to wszystko wchodzi w skład działań SEO.

Poznaj zalety działań SEM

Działania SEM polecane są przede wszystkim z uwagi na szybkie efekty. Płatne linki będą bowiem widoczne na szczycie wyników wyszukiwania. Marketing w wyszukiwarkach będzie więc odpowiednim wyborem dla wszystkich osób, które nie chcą czekać na efekty pozycjonowania lub zwyczajnie zależy im na czasie. W przeciwieństwie do SEO, działania SEM nie wymagają długofalowych, wielomiesięcznych działaniach.

Za największą zaletę SEM uznaje się skuteczne wykorzystywanie potencjału reklamowego Google. Potwierdzają to coraz większe wydatki na reklamę w Internecie, w tym na kampanie PPC. Ma to duże znaczenie, biorąc pod uwagę, że z wyszukiwarki Google korzysta ponad 96% wszystkich internautów w Polsce. Dodatkowo działania reklamowe SEM są stosunkowo dobrze odbierane przez użytkowników. Ich plusem jest nienachalność. Co więcej, cieszą się dużym powodzeniem, ponieważ świetnie odpowiadają na potrzeby użytkowników, którzy dokonują zakupów za pośrednictwem Internetu.

Ogromną zaletą działań SEM jest możliwość targetowania reklam. Co to oznacza? Podczas przygotowywania kampanii można ją nakierować na konkretną grupę docelową. W efekcie reklamy będą wyświetlały się wyłącznie tym osobom, które mogą być potencjalnie zainteresowane ofertą. Google bazuje bowiem na doświadczeniach użytkowników i ich historii wyszukiwania. Zatem SEM daje duże prawdopodobieństwo, że reklama dotrze do zainteresowanego internauty, a ten kliknie w nią i zdecyduje się na skorzystanie z oferty.

SEO a SEM – jakie są różnice?

Podstawowa różnica pomiędzy SEO a SEM jest taka, że działania SEO są bezpłatne (płatne są jedynie wówczas, gdy zleci się je do przeprowadzenia agencji SEO), z kolei działania SEM kosztują. By móc przeprowadzić kampanię w Google Ads konieczne jest przede wszystkim doładowanie konta reklamowego oraz ustalenie stawek za jedno kliknięcie. Ta kwota będzie pobierana z konta każdorazowo, gdy internauta kliknie w reklamę.  

Na efekty działań SEO trzeba poczekać i powie to każdy, kto miał jakąkolwiek styczność z pozycjonowaniem. Tutaj ważna jest systematyczność, konsekwentność i wytrwałość, ponieważ rzadko zdarza się, że efekty widoczne są zaledwie po miesiącu. Z kolei w SEM efekty są widoczne natychmiast. Linki sponsorowane w ramach kampanii w wyszukiwarkach pojawią się od razu nad lub tuż pod organicznymi wynikami wyszukiwania na pierwszej stronie.  

Czy da się odróżnić linki sponsorowane od wyników organicznych? Tak, ponieważ te pierwsze oznaczone są jako „Reklama”. Taki znaczek widnieje tuż obok adresu URL w wynikach wyszukiwania. Google dba o to, by odróżnić te dwa rodzaje wyników wyszukiwania. Mimo to dla zwykłych użytkowników różnica jest często niezauważalna.

Ostatnią różnicą, o której warto wspomnieć jest fakt, że wyniki organiczne pojawiają się wszystkim użytkownikom, podczas gdy reklamy w wyszukiwarce, które są przygotowywane w ramach działań SEM widoczne są wyłącznie dla określonych grup docelowych. Dzieje się tak, ponieważ są one targetowane.