Zadbaj o responsywność strony www

WiWi
08 października 2015
Udostępnij

Responsive Web Design (RWD) to termin, który towarzyszy projektantom stron internetowych od pewnego czasu, a dokładniej na większą skalę od czerwca 2012 roku, kiedy to organizacja W3C zarekomendowała stosowanie responsywnych stron internetowych. W Polsce standard ten zadomowił się nieco później, bo prawie po 3 latach, kiedy to Google oficjalnie przyznało, że strona musi być responsywna. Jeśli jednak nie dostosujemy się do tych wytycznych, to możemy spodziewać się obniżenia pozycji wspomnianej strony internetowej w mobilnych wynikach wyszukiwania.

Z tym zadomowieniem się to może drobna przesada, ponieważ wciąż wiele stron nie jest do tego przystosowanych, jednak ich ilość stale się zwiększa idąc w parze wraz ze wzrostem liczby użytkowników urządzeń moblinych, którzy coraz chętniej i częściej przeglądają strony www, a także dokonują zakupów w sklepach internetowych właśnie przy pomocy smartfonów, czy też tabletów.

Statystyki z udziału urządzeń mobilnych w Polskim internecie

Analizując dane z raportu Digital, Social and Mobile, który pojawił się w styczniu 2015 roku, można wysunąć ciekawe tezy. Po pierwsze w Polsce jest około 15,9 milionów internautów, którzy wykorzystują do łączenia się z internetem urządzeń mobilnych, co stanowi 41% całej populacji naszego kraju. Po drugie średni czas jaki spędzają oni w internecie to 1 godzina i 49 minut. Po trzecie 14% naszych rodaków dokonało zakupu w sklepie internetowym za pośrednictwem tabletu, smartfona czy też innego urządzenia mobilnego. Po czwarte udział urządzeń mobilnych w ruchu internetowym wyniósł 46%.

statystyki

Tyle o statystykach, wróćmy jednak do samego RWD. Czym jest to określenie? Najprościej mówiąc jest to automatyczne dostosowywanie się stron internetowych do różnego typu urządzeń mobilnych, jak na przykład tablety, smartfony i pozostałe. Podstawową cechą RWD jest to, że automatycznie wykrywa i dostosowuje stronę do urządzenia, na którym jest wyświetlana.

Jak sprawdzić czy strona jest responsywna?

Jest kilka opcji zbadania czy interesująca nas strona internetowa jest responsywna. Możemy to sprawdzić w teście zgodności z urządzeniami przenośnymi wchodząc na https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ i wklejając swój adres. Natychmiast otrzymamy informację o wyniku.

Drugi sposób to Search Cosnsole (dawne Google Webmaster Tools). Wystarczy wybrać sekcję ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie obsługa na urządzeniach mobilnych.

GWT_responsywnosc

Trzecią opcją jest skrót Ctrl + Shift + M, który działa w przeglądarce Mozilla Firefox. Po wciśnięciu wspomnianej kombinacji możemy do woli zmieniać układ strony obserwując czy dostosowuje się wraz ze zmieniającą się rozdzielczością.

Co zrobić?

Obecnie praktycznie każda, nowo projektowana strona jest responsywna. Problem może dotyczyć nieco starszych stron, które należy przystosować do wspomnianych wcześniej wytycznych. Istnieją różnego rodzaju wtyczki, a także aktualizacje szablonów, które w mniejszym bądź większym stopniu spełniają swoją rolę i zmieniają ją na wersję RWD.

Sami również oferujemy dostosowanie istniejących stron, a także sklepów internetowych do urządzeń mobilnych. Wykonujemy responsywne strony wizytówkowe i responsywne sklepy internetowe.

Podsumowanie...

...będzie krótkie. Warto przystosowywać strony do RWD. Może jeszcze na dzień dzisiejszy strony, które tego nie posiadają nie odczuły na własnej skórze efektów w postaci słabszych wyników wyszukiwania, ale prędzej czy później wraz z kolejnymi aktualizacjami związanymi z tym elementem, powinno się to zmieniać na ich niekorzyść.