Content marketing a SEO WiWi Agencja Interaktywna

Content marketing a SEO – instrukcja obsługi dla laika

Emilka
13 listopada 2020
Udostępnij

Content marketing oznacza nic innego jak marketing treści. Jest to świetna forma wsparcia działań SEO, bardzo często wykorzystywana przez specjalistów. Jednak pisanie tekstów pod SEO wymaga nie tylko lekkości pióra i kreatywności, ale również znajomości zasad rządzących światem pozycjonowania. Źle zaplanowany i zamieszczony content może znacznie negatywnie wpłynąć na pozycję strony. A w końcu chodzi o to, aby ją rozruszać.

Spis treści

  1. Content marketing - czyli co?
  2. Jaki rodzaj treści da Ci sukces?
  3. Content marketing a SEO - praktyka
  4. Jak pozyskać linki?
  5. Content marketing a SEO - kiedy zobaczymy efekty?
  6. Content marketing a SEO. Podsumujmy wszystko

Content marketing jest szeroko zachwalany przez osoby zajmujące się SEO, i bardzo słusznie. Treści zamieszczane na stronach są praktycznie najważniejszym wskaźnikiem rankingowym wyszukiwarki internetowej. Ale w zasadzie to co oznacza content marketing i SEO? I jakiego typu teksty realnie działają korzystnie na to, jak wysoko w wyszukiwarce jest nasza strona? U większości osób nasuwa się również kolejne pytanie - czy efekty content marketingu można miarodajnie zmierzyć? Artykuł odpowie na wszystkie pytania. Ale najpierw należy zaznaczyć, że marketing treści jako wsparcie SEO jest działaniem, gdzie nie powinniśmy spodziewać się efektów po tygodniu czy dwóch. Wysokie jakościowo, a przede wszystkim długotrwałe efekty dobrze zaplanowanej i wdrażanej strategii marketingowej są widoczne z czasem.

Content marketing - czyli co?

Jest to nic innego jak całość treści umieszczanych zarówno na portalach społecznościowych, jak i na blogach, sklepach e-commerce oraz innych stronach internetowych. Pierwszym skojarzeniem z contentem są teksty, jednak w jego zakres wchodzą również wszelkie informacje w formie obrazów, filmików, jak i najróżniejsze materiały interaktywne. Samo pojęcie content marketingu z czasem mocno rozszerza swoje znaczenie. Jeszcze do niedawna contentem było przede wszystkim słowo pisane, a jego zadaniem były tylko tytułowe reklamowanie danej marki, produktu. Dzisiaj content marketing obejmuje działania które są zorientowane nie tylko na lepszy PR jak i na marketing, dzięki któremu możemy popularyzować nasze produkty i usługi. Przede wszystkim są zorientowane na uzyskanie przez daną stronę internetową, jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce. Przytoczone poniżej badania pokazują, że content marketing jest niezwykle skuteczny.

Źródło: Raport IAB Polska: Content Marketing (luty 2017 r.)

Jaki rodzaj treści da Ci sukces?

Chcąc zacząć działać w SEO, należy najpierw rozróżnić wykorzystywane typy treści. Najpopularniejszą formą contentu jest tekst, tzw. SEO copywriting. Następnie należy wymienić treści graficzne (infografiki, ilustracje, zdjęcia), filmiki wideo oraz różnego rodzaju treści interaktywne.

Najpopularniejsza forma contentu - SEO copywritinig obejmuje tak naprawdę wszystkie treści tekstowe obecne na stronie internetowej czy social media. I tak można do tego zaliczyć zarówno opisy produktów i kategorii produktowych w sklepie internetowym, jak i artykuły sponsorowane. Również oczywiście do SEO copywritingu zaliczają się blogi, ebooki oraz wszelkie badania jak i raporty z nich. Siła copywritingu jest duża, co docenia wiele firm. Także jeżeli jesteś zainteresowany tą formą, sprawdź nasz tekst o tym, jak pisać teksty które zainteresują czytelnika.

Contentem graficznym i wideo nazywany wszystkie treści wizualne zamieszczane na stronach, kanałach social media, blogach, artykułach. Content wideo to po prostu filmiki umieszczane na stronach typu YouTube oraz gify. Natomiast content graficzny obejmuje zdjęcia oraz wszelkie ilustracje zamieszczane na stronie. Warto również wspomnieć o naprawdę efektywnej formie contentu graficznego - infografikach. Obecnie panuje na nie prawdziwy szał w social media. I nie bez powodu, wiele badań pokazuje, że użytkownicy uwielbiają tego typu treści.

Ostatnią formą jest content interaktywny. Jak dotąd mało doceniana forma contentu prężnie się rozwija. Content interaktywny obejmuje wszelkiego rodzaju treści, z którymi użytkownik może wejść w pewnego rodzaju reakcję. Quizy, ankiety, interaktywne ilustracje to tylko część tej kategorii. Ten interaktywny rodzaj treści ciągle się rozwija i zdobywa coraz więcej zwolenników.

Content marketing a SEO - praktyka

Content marketing brzmi pięknie w teorii, ale jak w praktyce łączy się z SEO? Jak treści na stronach internetowych wpływają na jej widoczność w wyszukiwarce? Zaraz odpowiem na te wszystkie pytania!

Po pierwsze słowa kluczowe! Oczywiście nie da się zaprzeczyć, że tekst jest idealnym miejscem do umieszczania naturalnie wyglądających fraz i słów kluczowych. Tak naprawdę nie da się wypozycjonować strony bez tekstu zawierającego słowa kluczowe. Odpowiednio skonstruowane nagłówki, artykuły na blogu, opisy kategorii w sklepie internetowym wystrzelą naszą stronę na górę listy wyszukiwania.

Kolejną kwestią jest dodawanie linków. Content na stronie jest wprost stworzony do umieszczania tam naturalnie wyglądającego linkowania. Tekst gdzie znajdują się bezpośrednie linki do innych artykułów z naszego bloga, czy produktów w naszym sklepie internetowym będzie znacznie lepiej się pozycjonował.

Powyżej opisałam najlepszy sposób na linkowanie wewnętrzne, a mianowicie prowadzenie firmowego bloga. Dzięki dobrze prowadzonemu blogowi, użytkownicy bedą tam zostawać dłużej i lepiej poznawać Twoją stronę. Linkowanie tam zawarte również zachęci użytkownika do odwiedzania innych artykułów czy kanałów social media.

Jak pozyskać linki?

Linkowanie można podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne. Powyżej opisałam już sposób na linkowanie wewnętrzne. Ale jak pozyskać linki zewnętrzne? Dzięki linkom z zewnętrznych stron Google będzie znacznie podnosiło rangę naszej strony, także gra jest warta świeczki.

Po pierwsze dobrze jest najzwyczajniej w świecie dbać o jakość. Dzięki temu użytkownicy odwiedzający naszą stronę będą nas polecać. Przykładowo jeżeli firma produkująca metalowe słomki na swoim blogu zamieści wartościowy i nietuzinkowy wpis, użytkownicy zaczną zamieszczać link na innych stronach czy social media dotyczących ekologii. Ten sposób bywa naprawdę efektowny, jeżeli uda nam się stworzyć viralowy tekst. Nie mówiąc już o tym, że Google niezwykle zwraca uwagę na unikalność tekstu. Także nie pozostaje nic innego tylko naprawdę przyłożyć się do naszego contentu, jeżeli chcemy piąć się w rankingach Google.

Kolejną opcją jest zamieszczenie jak najróżniejszego contentu na stronie. Wiele badań pokazuje, że tekst w połączeniu z inną formą contentu - quizem, filmikiem, infografiką, zdjęciem znacznie bardziej przyciąga uwagę użytkowników. Algorytmy Google również zwracają uwagę na różnorodność. Pewnie wiele osób jest już w tym momencie zmartwionych ogromem pracy przy tworzeniu contentu. Jednak nie jest aż tak źle, gdyż tak naprawdę treść może być ciągle przetwarzana. Przykładowo wpis na bloga, z którego cytat i ilustrację możemy wrzucić na social media, możemy również po czasie przeredagować i zaktualizować. Warto być kreatywnym!

Content marketing a SEO - kiedy zobaczymy efekty?

Osoby chcące zainwestować content marketing i SEO pragną mierzalnych efektów. Niestety nie da się przedstawić efektów pracy za pomocą jednego wykresu. Jeżeli bardzo zależy nam na konkretnych cyferkach i słupkach warto wykorzystać parę sposobów. Przykładowo należy przeanalizować widoczność naszej strony przy wyszukiwaniu różnych fraz, przed dodaniem notki na bloga i kilkanaście tygodni po dodaniu. Warto również mierzyć liczbę pozyskiwanych leadów, aktywność na różnych social media, czas spędzony na stronie i interakcje na niej. Kiedy będziemy to wszystko porównywać z wynikami sprzed działań związanych z contentem oraz SEO, zobaczymy wyniki.

Źródło: Raport IAB Polska: Content Marketing (luty 2017 r.)

Content marketing a SEO. Podsumujmy wszystko

Prawdopodobnie wiele osób zielonych w temacie pozycjonowania, SEO czy contentu czuje się przytłoczonych ilością informacji. Jednak warto zainwestować swój czas w poznawanie tego świata. Google niezwykle zwraca uwagę na jakość treści obecnych na stronach. Algorytmy mają za cel podsuwanie użytkownikom jak najbardziej wartościowych materiałów, dlatego tak ważne jest tworzenie właśnie takich. Content który jest unikalny i o wysokiej jakości, będzie stopniowo wspinał się w wynikach wyszukiwania. Także nie pozostaje nic innego tylko poznawać świat SEO. Warto to robić odwiedzając na przykład najpopularniejsze blogi SEO na świecie. Samodzielne poszukiwania informacji na temat content marketingu i SEO jest najlepszą formą nauki. Droga do wypozycjonowania strony dzięki dobrej strategii contentowej i optymalizacji pod SEO jest długa. Jednak zdecydowanie warto podjąć się tego wyzwania.