Co to jest Social Media Optimization? Poznaj techniki SMO

Co to jest Social Media Optimization? Poznaj techniki SMO

Daniel
16 października 2018
Udostępnij

Social Media Optimization, czyli w skrócie SMO to optymalizacja strony pod kątem popularyzowania jej w mediach społecznościowych. Poznaj najważniejsze informacje na temat SMO i jej metod, które możesz zastosować z pożytkiem dla swojej witryny.

Z zagadnieniem social media optimization obcujemy wszyscy na co dzień, lecz niekoniecznie zdajemy sobie z tego sprawę. Tak naprawdę pod tym tajemniczo brzmiącym tytułem kryje się dostosowywanie witryn internetowych na potrzeby social mediów. Ważna jest jednak świadomość, że optymalizacja strony pod social media nie polega tylko na aspektach technicznych, lecz jest długofalową strategią pozwalającą zintegrować działania marketingowe we wszystkich kanałach społecznościowych z tym, co się nowego dzieje na stronie. SMO w tym aspekcie przypomina nieco SMM, czyli social media marketing, a granica pomiędzy tymi dwiema strategiami na rzecz poprawy widoczności strony coraz bardziej się zaciera.

Social Media Optimization - podstawowe działania

1/ Social icons, czyli przyciski udostępniania treści w social media

Do działań SMO należy m.in. umieszczanie przycisków z ikonkami popularnych portali społecznościowych (Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter), które umożliwiają błyskawiczne udostępnienie danej treści w social media. Istnieje mnóstwo fajnych darmowych wtyczek do Wordpressa pozwalających na umieszczenia tego typu przycisków w różnych miejscach na stronie. Pamiętaj, że udostępnianie w sieciach społecznościowych pośrednio wpływa na ranking strony w wyszukiwarce internetowej. Kiedy strona internetowa jest udostępniana lub „polajkowana” przez w social mediach, Google odczytuje to jako oddanie głosu na tę stronę i dodaje jej plusik przy rubryczce „wysoka jakość”.

2/ Widgety z odnośnikami do profili w mediach społecznościowych

W ramach SMO możesz także umieścić widget promujący twój fanpage z przyciskiem polubienia go i np. wyświetleniem liczby fanów. Ważne jest jednak, aby tak samo jak stronę dopieścić także wszystkie swoje profile, do których chcemy kierować ruch ze strony. Upewnij się zatem, że uzupełniłeś 100% informacji, dodałeś wysokiej jakości zdjęcia profilowe/zdjęcia w tle oraz pilnuj by w miarę szybko odpowiadać na pytania i komentarze pozostawione na Twoich profilach. Ponadto ważne jest, by np. informacje kontaktowe były dokładnie takie same na stronie i na oficjalnych profilach społecznościowych.

3/ Systemy komentarzy

Inną metodą social media optimization jest zainstalowanie na stronie specjalnych systemów komentarzy, np. wtyczki do Wordpressa o nazwie Disqus, które umożliwiają publikowanie wypowiedzi pod nazwiskiem. Disqus to obecnie niemal standard na blogach. Ta darmowa wtyczka jest łatwa do zaimplementowania i ułatwia czytelnikom komentowanie różnych wpisów i artykułów. Co ciekawe, każdą osobę komentującą wpisy poprzez Disqus można podejrzeć wchodząc na jej profil. Widać w tym miejscu wszystkie komentarze, które dana osoba pozostawiła w sieci.

4/ Zadbaj o odpowiednie słowa kluczowe

Słowa kluczowe odgrywają ogromnie ważną rolę zarówno w SEO strony, jak i w przypadku social media optimization. Choć treści na Facebooku nie są dobrze pozycjonowane w wyszukiwarce Google, to jednak odpowiednie rozmieszczenia słów kluczowych pozwoli na łatwiejsze odnalezienie strony w wyszukiwarkach wewnętrznych np. na Facebooku. Umieszczaj naturalne słowa kluczowe oraz hasztagi w treści postów, w informacjach o firmie oraz w komentarzach.

W przypadku Instagrama należy zawsze umieścić odpowiednią ilość adekwatnych hasztagów, które na tym portalu pełnią funkcję właśnie słów kluczowych. Jeśli  nie wiesz, jakie hasztagi mogą pomóc w wypromowaniu Twoich treści możesz skorzystać z różnego rodzaju darmowych wyszukiwarek do generowania odpowiednich hasztagów, na przykład Tags Finder .

5/Znaczenie linków umieszczanych w treściach w mediach społecznościowych

Linki przychodzące do strony to zasadnicza kwestia jeśli chodzi o optymalizację w ujęciu ogólnym. Choć linki z mediów społecznościowych zazwyczaj nie są „klikane” przez roboty wyszukiwarek internetowych, to jednak posiadania takich linków uwiarygadnia całościowy profil odnośników kierujących do twojej strony. A to już w oczach wyszukiwarek dobrze świadczy o jakości witryny. Pamiętaj zatem, by umieścić linki do swojej strony we wszystkich okienkach informacji w profilach społecznościowych (na Facebooku, Pintereście, Instagramie, YouTube, LinkedIn), a także nie zapomnij o umieszczaniu linków do konkretnych treści w postach czy komentarzach. Nie zapomnij także o uzupełnieniu wizytówki w Google Moja Firma (o tym jak to zrobić pisaliśmy na naszym blogu) oraz o umieszczeniu tam linka do strony.

Podsumowanie

Dobrze przygotowane działania SMO mogą przynieść nam dużo korzyści, na przykład:

  • zwiększą prestiż marki i jej widoczność w sieci,
  • pozwolą na porozumiewanie się z czytelnikami/fanami,
  • mogą przynieść wymierne działania w postaci zwiększenia sprzedaży usług czy produktów.

Z tego powodu warto znać przynajmniej podstawy optymalizacji stron pod kątem social mediów i wprowadzić stosowne zmiany na swoich witrynach i w komunikacji z fanami.

Czytaj także:

Najpopularniejsze wtyczki do Wordpressa

10 najpopularniejszych sieci społecznościowych na świecie

Strona wordpress cena - ile kosztuje?



Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 7

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

    Co możemy dla Ciebie zrobić?