Strona główna - Blog - Brief marketingowy – gwarancja udanej współpracy
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego co to jest brief marketingowy. To dokument, dzięki któremu wszystkie dotychczasowe założenia i mechanizmy zaplanowanej kampanii reklamowej zbiera się w jednym miejscu. Zazwyczaj jest to dokument tekstowy występujący w formacie PDF lub DOC, chociaż nie ma żadnych przeciwwskazań, aby stworzyć go pod nieco inną postacią (np. w formie prezentacji). Przydaje się zarówno przy mniejszych, jak i dużo większych kampaniach reklamowych i projektach.
Definicja briefu marketingowego nie jest jednoznaczna. Każdy może go stworzyć w indywidualnie dobranej formie, np. przy pomocy materiału video. Kluczowe znaczenie ma to, aby w omawianym dokumencie znalazły się wszystkie najważniejsze założenia, co do uruchamianej kampanii reklamowej, czy projektu. Musi również określać konkretne warunki współpracy. To niezwykle istotne, np. wtedy, gdy w grę wchodzi profesjonalne tworzenie strony internetowej dla przedsiębiorstwa lub rozwijającej się firmy. W związku z tym powinien się tym zajmować wykwalifikowany specjalista.
Działania marketingowe często bywają bardzo skomplikowane, zwłaszcza gdy w grę wchodzi bezbłędne tworzenie stron WordPress. Jeśli zainteresowani chcą osiągnąć zamierzone cele marketingowe i dbają o to, aby kampania reklamowa zakończyła się wielkim sukcesem, powinni zdecydować się na stworzenie briefu. Ten dokument pozwala na dokładne określenie konkretnych potrzeb inwestorów. Wręcza się go później wybranej agencji marketingowej. Na jego podstawie będa wiedzieć, jakie kroki podjąć w pierwszej kolejności i czego oczekuje od niej klient.
Brief marketingowy przydaje się m.in. w momencie, w którym właściciele sklepów internetowych zapragną mieć większe zyski i zechcą pozyskać zdecydowanie większą liczbę klientów. Taki cel można osiągnąć na kilka różnych sposobów. Z pomocą wspomnianego briefu wybierze się te optymalne (np. poprzez reklamy pojawiające się w social mediach, budowanie pozytywnego wizerunku marki czy też rozmaite działania SEO). Brief jest tworzony po to, aby uruchamiany projekt marketingowy był dokładnie przemyślany i pozbawiony jakichkolwiek błędów.
Przykładowy brief marketingowy powinien w sobie zawierać kilka istotnych elementów, m.in. odpowiedzi na pytania zadane przez wybraną agencję marketingową. To właśnie dzięki temu współpraca będzie realizowana na dostatecznie wysokim poziomie i zakończy się pełnym zadowoleniem. Podstawowym elementem składowym dobrze skonstruowanego briefu są informacje na temat konkretnej firmy. Chodzi m.in. o branżę, zakres działania, określenie grupy odbiorców czy też ilości pracowników.
Bez briefu reklamowego nie uda się żadna profesjonalna kampania reklamowa oraz pozycjonowanie stron www. Ponadto nie należy zapominać o tym, aby w omawianym dokumencie umieścić niezbędne informacje na temat oferowanych produktów i usług. Zainteresowani muszą zająć się szczegółami i wymienić swoje kluczowe produkty, ich ilość, cechy szczególne, najmocniejsze i najsłabsze strony, podstawowe właściwości czy też dotychczasowe opinie na temat konkretnych usług. Dzięki takim działaniom cała praca marketingowa zostanie skierowana na właściwy tor.
Kluczowymi elementami składowymi dobrze skonstruowanego briefu reklamowego są m.in. informacje o klientach i planowanej kampanii marketingowej. W pierwszej kolejności warto dokładnie opisać klientów, do których chce się trafić ze swoją ofertą. Analizuje się ich codzienne problemy, sposoby na spędzanie wolnego czasu czy też przewidywane dochody. Następnie przechodzi się do określenia charakteru uruchamianego projektu reklamowego oraz pożądanych osiągnięć. To na tej zasadzie działa profesjonalny brief marketingowy.
Każda osoba powinna wiedzieć, że brief to zbiór kluczowych informacji na temat założeń konkretnej kampanii. Znajdują się w nich m.in. dynamiczne reklamy w wyszukiwarce oraz tworzenie i pozycjonowanie stron www. Dużą wagę przykłada się do określenia budżetu przeznaczonego na działania marketingowe. Agencja musi wiedzieć, jakim budżetem dysponuje konkretny klient i na co może sobie pozwolić. Ponadto istotny jest również czas trwania kampanii. Inaczej będzie się tworzyło kampanię zaplanowaną na rok z budżetem 80 tysięcy złotych, a inaczej miesięczną z budżetem sięgającym kilkanaście tysięcy złotych.
Brief marketingowy ma bardzo duży związek z precyzyjnym określeniem celu realizowanej kampanii marketingowej. Niektórzy będą chcieli pozyskać większą liczbę klientów. Inni popracować nad dotychczasowymi zyskami, a jeszcze inni zwiększyć rozpoznawalność marki wśród wybranej grupy docelowej. Wszystkie te informacje powinny być dokładnie wyszczególnione w wymienionym wyżej dokumencie. Bazują na tym zwłaszcza profesjonalnie działające sklepy PrestaShop, które w ten sposób stawiają na stały rozwój.
Celem uruchamianej kampanii reklamowej może być również edukowanie wybranej grupy społecznej na temat udostępnionych usług oraz produktów. W grę wchodzi też chęć wejścia na rynek zagraniczny, czy zbudowanie przewagi nad konkurencyjnymi firmami. Ważnym elementem przy tworzeniu briefu marketingowego jest określenie pożądanych rezultatów, które muszą współgrać z postawionymi celami. Wszelkie działania powinny być prowadzone w sposób efektywny i pozbawiony błędów. To wszystko sprawi, że kampania przyniesie spodziewane skutki.
Tworząc brief marketingowy warto zwrócić szczególną uwagę na ustalenie dokładnych wytycznych, co do uruchamianych kampanii reklamowych. To bardzo istotne w przypadku międzynarodowych korporacji i przedsiębiorstw, które chcą sobie zapewnić maksymalną rozpoznawalność marki oraz oferowanych produktów. W tym zakresie określa się m.in. sposób komunikacji z potencjalnymi klientami oraz wybiera się formę prezentowania treści i kanały, w których mają się pojawiać.
Konstruowanie wysokiej klasy briefu reklamowego może być narażone na wiele przeszkód. W trakcie takich prac pojawiają się liczne błędy, spośród których najpopularniejsze to: niedostateczne zaangażowanie w stworzenie dokumentu, wybranie niewłaściwej agencji marketingowej, za dużo celów, brak dokładnych wytycznych i szczegółowych informacji, czy też poleganie na ogólnikach (np. w kontekście preferowanej grupy docelowej). Ważne jest to, aby taki brief został sporządzony przez osoby, które w przeszłości miały styczność z tego typu dokumentami i wiedzą, jak dopracować je do perfekcji.
Wzór briefu marketingowego może być bardzo dużym ułatwieniem. Taki wzór zazwyczaj przesyła zatrudniona agencja SEO SEM, lecz równie dobrze można go skomponować własnymi siłami. Przykładowy brief marketingowy pomoże doprecyzować podstawowe założenia i mechanizmy realizowanej kampanii reklamowej. Co najważniejsze dostępne wzory mogą się od siebie różnić m.in. formą skonstruowania lub też ułożeniem treści. Warto porównać kilka różnych wzorów i wybrać dla siebie ten najodpowiedniejszy.
W briefie reklamowym nie może zabraknąć informacji na temat danej firmy, oferowanych produktów i usług, aktualnej sytuacji marketingowej, wybranej grupy docelowej, postawionych wyzwaniach i celach, firmowych problemów, dostępnego budżetu oraz czasie trwania kampanii. Tak stworzony dokument będzie kompletny i nie zabraknie w nim żadnego z ważniejszych elementów. Jeśli ktoś nie ma w tym większego doświadczenia powinien bazować wyłącznie na wiedzy oraz umiejętnościach pracowników agencji marketingowej.
Jak przydatny był ten post?
Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.
Tel +48 601 249 104
ul. Stanisława Konarskiego 18C, 44-100 Gliwice
Tel +48 665 147 294
ul. Księcia Witolda 49 lok. 15, 50-202 Wrocław