Audyt SEO strony internetowej - Agencja Interaktywna WiWi

Audyt SEO strony internetowej. Co sprawdza?

Joanna Kulik
30 listopada 2020
Udostępnij

Audyt SEO strony internetowej jest coraz częściej stosowaną metodą jej diagnostyki pod kątem błędów i elementów wymagających poprawy. Dobrze przeprowadzony audyt dostarczy wyczerpujących informacji, na podstawie których specjalista SEO może wdrożyć działania naprawcze, a tym samym poprawić optymalizację witryny pod kątem wymagań Google. Dowiedzmy się zatem, czym dokładnie jest audyt SEO i z jakich etapów się składa.

Czym jest audyt SEO strony internetowej?

Audyt SEO strony internetowej jest cyklem spotkań (osobistych, wideokonferencji) pomiędzy właścicielem strony/administratorem a specjalistą SEO. Najlepiej aby specjalista wywodził się z niezależnego środowiska, co gwarantuje obiektywność i rzetelność wykonane pracy. Pomiędzy spotkaniami specjalista SEO analizuje stronę www pod katem dopasowania do wymagań wyszukiwarki Google. Natomiast na samych spotkaniach omawiane są znalezione błędy oraz propozycje ich naprawy. Spotkanie podsumowujące może być jedno, ale też może być ich kilka jeśli tego życzy sobie klient.

Jaki jest cel audytu SEO?

Celem jest przygotowanie strony do przeprowadzenia profesjonalnej optymalizacji zgodnie z wymaganiami Google dla stron internetowych. Optymalizacja strony internetowej pozwala przygotować ją do sprawnego funkcjonowania w wyszukiwarce, dzięki czemu wrasta jej widoczność, rośnie ruch organiczny, a strona zyskuje w oczach Google, co owocuje lepszymi pozycjami jej podstron na zadane frazy kluczowe. Należy pamiętać, że optymalizację strony www przeprowadza zespół osób, w tym specjaliści od linkbuildingu, programiści oraz ewentualnie copywriterzy.

Co sprawdza audyt SEO?

Poniżej przestawiam wypunktowaną listę rzeczy, które sprawdza specjalista podczas audytowania strony internetowej pod katem SEO:  

  • widoczność strony w wyszukiwarce internetowej,
  • znaczniki meta title i meta description i wszystko, co ich dotyczy,
  • czas ładowania strony na komputerach i telefonach,
  • przystosowanie do urządzeń mobilnych (smartfony, tablety)
  • istnienie atrybutów ALT w opisach grafik,
  • teksty na stronie (długość, unikalność, nasycenie słowami kluczowymi),
  • poprawność zastosowania nagłówków od H1 do H6,
  • adresy URL – ich długość i wygląd,
  • linkowanie wewnętrzne i linki wychodzące,
  • poprawność plików robots.txt, sitemap.xml

W oparciu o powyższą checklistę specjalista SEO przygotowuje listę błędów i rzeczy kwalifikujących się do poprawy. Wskazuje też inne problemy ze stroną i przygotowuje zalecenia, które pomogą w budowaniu widoczności strony w wyszukiwarce.

Kiedy należy go przeprowadzić?

Najlepiej zamówić audyt SEO strony internetowej zaraz po jej utworzeniu, a jeszcze przed uruchomieniem jej i dodaniem podstron do indeksu wyszukiwarki. Im szybciej sprawdzimy, czy strona spełnia wymagania Google, tym szybciej naprawimy błędy i wypuścimy stronę przygotowaną do tego, aby bić się o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Ponadto taki audyt SEO strony internetowej należy przeprowadzać cyklicznie w przypadku stron, na których często wprowadza się zmiany. I to zmiany poważniejsze, jak zmiana struktury.

Dlaczego warto?

Jest wiele argumentów przemawiających za tym, aby zainwestować w profesjonalny audyt SEO strony internetowej przeprowadzony przez specjalistę. Zresztą – coraz więcej właścicieli stron się na to decyduje rozumiejąc znaczenie działań SEO dla powodzenia swojego biznes w Internecie. Diagnostyka strony www pod kątem SEO pomaga zwiększyć ruch organiczny na stronie, poprawia jej działanie techniczne i umożliwia bardziej przyjazną nawigację użytkownikom. Słowem - wpływa na pozycjonowanie. Ponadto audyt SEO pozwala wdrożyć rozwiązania przyspieszające ładowanie witryny i pomaga naprawić wiele błędów, które łatwo przeoczyć, jeśli nie jest się zawodowym SEO-wcem.