Strona główna - Blog - Najważniejsze newsy Google 2018 w pigułce cz. 1
Oto błyskawiczne podsumowanie ważniejszych newsów Google 2018 z okresu od stycznia do czerwca. Jeśli masz dość czytania o nowościach Google, które nie wiadomo czy w ogóle będą, nie wiadomo kiedy będą i nie wiadomo czy w Polsce, świetnie trafiłeś/aś. Tylko konkrety ze sprawdzonych źródeł, tylko nowości dotyczące także Polski, tylko zmiany, które już weszły w życie. Zapraszam.
Newsy Google 2018 zaczynamy od wieści ws. algorytmu. W styczniu firma zapowiedziała, że za 6 miesięcy zaktualizuje swój algorytm w taki sposób, aby zyskiwały strony ładujące się szybciej na urządzeniach mobilnych. Tzw. Speed Update ma być znaczących czynnikiem rankingowym zachęcającym do poprawy szybkości ładowania stron mobilnych, przy czym Google podkreśliło, że technologia, w której zbudowana jest strona nie ma znaczenia. I rzeczywiście, na początku lipca 2018 Speed Update został wdrożony (stosowna informacja pojawiła się na oficjalnym blogu). Więcej na temat Spped Update i jego wpływie na SEO przeczytasz tutaj.
Google połączył Android Pay i Google Wallet w jedną usługę o nazwie Google Pay, co ma uprościć usługi płatności zbliżeniowych i online. W ramach Google Pay wszystkie dane potrzebne do dokonania płatności są zachowane w ramach jednego konta, które służy do dokonywania zakupów w serwisach takich jak YouTube, sklepie Google Play, a także zbliżeniowo przy pomocy smartfona w sklepach wyposażonych w terminal z NFC.
W styczniu Pozycjonusz informował o zapowiadanych zmianach w panelu Google Search Console, które obecnie dostępne są na przeważającej ilości polskich kont. Po pierwsze zmienił się wygląd, a interfejs panelu dla webmasterów przypomina teraz inne narzędzie Google. Po drugie pojawiły się nowe raporty: raport skuteczności, raport o stanie indeksu, raport o stanie stron AMB oraz o stanie ofert pracy. Ostatni z nich najbardziej zaskakuje – służy do monitorowania tego, jak Google agreguje wyniki wyszukiwania zawierające dane strukturalne odwołujące się do ofert pracy.
Newsy Google 2018 to także duże zmiany w przeglądarce Chrome. 15 lutego Google dodało wbudowaną funkcję blokowania reklam w przeglądarce Chrome. Blokowane są reklamy na stronach niespełniających standardów ustalonych na Coalition for Better Ads. Wkrótce potem (w kwietniu) dodano automatyczną funkcję blokowania wideoreklam z autoplayem (od Chrome wersja 66. w górę). Jeśli film będzie ma wyciszony dźwięk, Chrome pozwala mu się wyświetlić użytkownikowi.
Kiedyś przeglądając zdjęcia w Grafice Google można było bezpośrednio otworzyć (i potencjalnie pobrać) obrazek w nowym oknie. W lutym firma usunęła przycisk „Pokaż obraz”, a zdjęcie można obejrzeć tylko na stronie, z której pochodzi. Jest to echo porozumienia, które Google zawarł z Getty Images. Tłem ugody była oczywiście kwestia wpływów z tytułu praw autorskich.
Nowa funkcja generuje raport zawierający podstawowe dane na temat optymalizacji badanej strony oraz przypomina o dobrych praktykach SEO. Z nowej opcji SEO można dowiedzieć się czy strona dobrze zoptymalizowana jest po kątem protokołu http, UX (wielkość czcionki, wtyczki), nagłówków czy anchorów. Aby skorzystać z nowej funkcji należy kliknąć prawym przyciskiem myszy -> Zbadaj -> Audits -> Perform an audit -> zaznaczyć lub odznaczyć interesujące Was opcje (SEO).
Referując newsy Google 2018 nie można pominąć najważniejszego. W pierwszej połowie marca Google na Twitterze potwierdziło, że miał miejsce update rdzenia algorytmu, jak zwykle nie podając czego dotyczyła aktualizacja (jakąś wskazówką był fragment o dobrych treściach na stronach). Po tradycyjnych spekulacjach w branży jest kilka pewnych informacji: zmiany dotyczą głównie linków (powinny mieć naturalny profil) oraz contentu (strony z angażującą i ciekawą treścią zyskają w wynikach). Krótko podsumowując – najlepsze efekty dadzą połączone siły contentu i jakościowych linków przychodzących.
Gorące newsy Google 2018 obfitują w ważne wydarzenia. Oto kolejne: po wielu zapowiedziach w końcu sprawdzona informacja – w marcu zaczął pracować nowy model indeksowania witryn przez roboty Google. Zgodnie z nazwą indeks faworyzuje strony przyjazne urządzeniom mobilnym. Najwięcej zyskają właściciele stron responsywnych (przystosowanych do użytkowania na wszystkich typach urządzeń). Stracą ci, którzy nie posiadają wersji mobilnej strony lub jest ona niedopracowana. Wszystko, co musicie wiedzieć o wpływie Mobile Index First na SEO znajdziecie na w tym wpisie .
W kwietniu aplikacja mobilna Google Play zaczęła zachęcać nas do instalowania lżejszych wersji popularnych aplikacji (o ile takowe istnieją). Widać to po kliknięciu w kartę danej aplikacji - system informuje nas, że do pobrania jest alternatywna opcja o mniejszym rozmiarze (np. Facebook Lite, Messenger Lite, YouTube Go, Skype Lite, Clean Master Lite czy Opera Mini).
Od kwietnia dostępna jest nowa wersja Gmaila (można ją uruchomić w Ustawieniach). Nowa funkcja to między innymi możliwość odłożenia wiadomości na później (po kliknięciu w tę opcję mail znika z listy Odebranych i pojawia się znowu w określonym przez nas czasie, z dokładnością co do minuty). Ponadto pod tematem wiadomości pojawił się podgląd przesłanych plików i dokumentów – po kliknięciu można je podejrzeć bez wchodzenia w wiadomość.
Gorące newsy Google 2018 obejmują także wiadomości w sprawie polskiej wersji językowej Google Assistant. W maju zaczęły się w Polsce pierwsze beta testy Asystenta Google wyposażonego w moduł z naszym językiem. Przypomnijmy: Asystent to działające w oparciu o sztuczną inteligencję narzędzie, które poza funkcją wyszukiwania informacji służy także do sterowania innymi aplikacjami. Jest kompatybilny z urządzeniami mobilnymi oraz inteligentnymi głośnikami oraz odbiornikami smart TV. Więcej na ten temat poczytacie na blogu Pozycjonusza.
W maju u części użytkowników Google Maps pojawiły się nowości, takie jak zakładka „Dla Ciebie”, która pokazuje miejsca w okolicy docelowo w oparciu o preferencje użytkownika. Nowy jest też znacznik dopasowania do naszych preferencji liczony w % (odnośnie do konkretnego miejsca, np. restauracji), a także Visual Positioning System (VPS), czyli narzędzie pozwalające znaleźć orientację i mające na celu dokładniejsze poprowadzenie do celu.
Newsy Google 2018 nie ominęły nawet Kont Google. Ustawienia kont mają teraz usprawnione funkcje, odświeżony interfejs i kilka nowości. Dodano narzędzie ułatwiające nawigację po koncie, nową opcję wyszukiwania (pozwalającą np. znaleźć informację na temat tego, jak zmienić hasło itd.) oraz nową sekcję pomocy technicznej. W razie potrzeby mają się także pojawiać powiadomienia o możliwości zwiększenia bezpieczeństwa konta. Więcej informacji tutaj.
W narzędziu „Wpisy” w Google Moja Firma pojawiły się cztery nowe opcje: nowości, produkt, wydarzenie oraz zaoferuj. Pozwalają przygotować dedykowany wpis w zależności od tego, czego ma dotyczyć. Możemy ustawić oddzielny typ wpisu np. dla promowanego produktu, wydarzenia lub promocji. Zakładka „Nowości” przeznaczona jest do publikowania aktualnych wiadomości o firmie. Tu można dodać nie tylko grafikę i zdjęcie, ale także wideo.
Jak przydatny był ten post?
Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 4
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.
Tel +48 601 249 104
ul. Stanisława Konarskiego 18C, 44-100 Gliwice
Tel +48 665 147 294
ul. Księcia Witolda 49 lok. 15, 50-202 Wrocław