Meta tagi – czym są i jakie mają znaczenie? - Agencja Interaktywna WiWi

Meta tagi – czym są i jakie mają znaczenie?

Emilia
14 kwietnia 2021
Udostępnij

Meta tagi to znaczniki, które dostarczają informacji o stronach internetowych oraz wpływają na to, jak witryna zostanie pokazana przez wyszukiwarkę. Co więcej, dobrze zoptymalizowane znaczniki meta mogą również poprawić widoczność witryny. Są jednym z czynników, mającym wpływ na to, na którym miejscu w Google znajdzie się strona. Dowiedz się, czym dokładnie są znaczniki meta, jakie są ich rodzaje i jakie mają znaczenie. 

Meta tagi – czym są?

Meta tagi są to znaczniki, które znajdują się w sekcji nagłówka dokumentu HTML. Ich celem jest wskazywanie zakodowanych informacji, a także określanie metadanych. Warto dodać, że nie pojawiają się one na samej stronie internetowej, jednak są widoczne dla przeglądarki, jak i robotów sieciowych, które odczytują informacje znajdujące się w meta tagach. Za najpopularniejsze meta tagi uznaje się: meta title, meta description oraz meta keywords. Oprócz nich jest jeszcze kilka istotnych znaczników, o których przeczytasz poniżej.

Jak meta tagi wpływają na pozycjonowanie?

Osoby, które posiadają swoje strony internetowe i chcą wzmacniać je pod kątem SEO, na pewno zdają sobie sprawę z tego, że jednym z czynników, który ma wpływ na pozycjonowanie, są właśnie meta tagi. Zarówno odpowiednie dopasowanie słów kluczowych, wysokiej jakości treści, linkowanie zewnętrzne, jak i właśnie znaczniki meta, mogą poprawić pozycję strony w wyszukiwarce.

Roboty Google odczytują, następnie analizują, aż w końcu porównują treść znaczników meta z zawartością strony. W sytuacji, kiedy słowa kluczowe, a także opisy są z nią zgodne i wyróżniają się unikalnością, istnieje duże prawdopodobieństwo, że strona zapunktuje u robotów Google, a tym samym znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania niż witryny konkurencji.

Znaczniki meta – które z nich są najważniejsze?

Istnieją trzy podstawowe znaczniki meta, na które warto zwrócić uwagę podczas optymalizowania strony internetowej. Te znaczniki to: meta title, meta description oraz meta keywords. Są one zawsze analizowane przez roboty Google, a dodatkowo przyczyniają się do tego, jak witryna zostanie pokazana przez wyszukiwarkę.

Meta title

Meta title jest to znacznik, który można roboczo nazwać tytułem strony. Informuje on bowiem o tym, co będzie znajdowało się w witrynie po kliknięciu w link. Znacznik title zlokalizowany jest w sekcji head i widzą go nie tylko roboty, ale również użytkownicy. Jest widoczny zarówno w karcie przeglądarki, jak i w wyszukiwarce.

Tworzy się go w następujący sposób: <title>tekst tytułu</title>

Pod względem pozycjonowania, title jest znacznikiem kluczowym. Należy go zoptymalizować przy każdej publikacji nowych treści na stronie. W meta title warto umieścić słowo kluczowe czy też frazy pokrewne. Musisz przy tym jednak pamiętać, że znaczniki te tworzone są nie tylko dla robotów, ale również dla użytkowników, stąd też powinny być przejrzyste i zrozumiałe.

Meta description

Meta description to natomiast znacznik, który określany jest jako opis strony. Możesz zobaczyć go w wynikach wyszukiwania – pojawi się pod tytułem strony. Wpływa on na poziom współczynnika klikalności, czyli CTR. Meta description ma za zadanie informować użytkowników o tym, czego mogą spodziewać się po zajrzeniu na daną stronę. Jeśli jego treść będzie atrakcyjna oraz interesująca, a dodatkowo zostaną w niej zawarte wytłuszczone słowa kluczowe, użytkownik z chęcią zajrzy właśnie na tę stronę.

Tak tworzy się znacznik meta description: <meta name = ”description” content = ”tu wpisz krótkie podsumowanie strony”/>

Meta keywords

Trzeci znacznik to meta keywords, w którym umieszcza się słowa kluczowe. Zadaniem słów kluczowych jest opisywanie tematu oraz zawartości danej strony internetowej. Warto pamiętać, że znacznik keywords nie wpływa znacząco na poprawę pozycji strony w Google, jednak może ją pogorszyć. Jeśli nadużywasz popularnych słów kluczowych, przeładowujesz stronę frazami niezwiązanymi z jej tematyką lub stosujesz niedozwolone frazy, roboty mogą obciąć zasięgi stronie, a nawet wykluczyć ją, przez co nie będzie się ona pojawiała w wynikach wyszukiwania.

Znacznik meta keywords tworzy się w następujący sposób: <meta name = ”words” content =”tu powinny znaleźć się słowa kluczowe wymienione po przecinku”/>

Jakie inne meta tagi warto znać?

Przedstawione powyżej meta tagi to trzy najpopularniejsze znaczniki, jednak oprócz nich istnieje jeszcze kilka innych, które warto znać. Choć nie są tak rozpowszechnione, mogą znacząco usprawnić działanie strony oraz skutecznie ją zoptymalizować.

Meta robots

Meta robots (meta tag robots) jest to znacznik, który związany jest z indeksowaniem strony www. Wpływa na to, jak i kiedy witryna wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Jego celem jest poinformowanie wyszukiwarek o tym, by konkretna strona nie pojawiała się w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu nie będzie ona śledzona przez roboty Google.

Tak powinien wyglądać znacznik meta robots, jeśli pewne witryny mają zostać wykluczone (by nie były widoczne dla użytkownika, np. z powodu braku treści na stronie): <meta name=”robots” content=”noindex”/>

W tym miejscu warto także dodać, że w sytuacji, gdy nie chcesz, by strona była analizowana na przykład przez Googlebot, w miejsce ”robots” wpisz konkretną nazwę robota, czyli w tym przypadku: <meta name=”googlebot” content=”noindex”/>

Wśród znaczników meta robots istnieje także znacznik ”nofollow”, który służy do oznaczania linków wychodzących. Zdarza się bowiem tak, że w treści na stronie podaje się źródła czy odnośniki do innych witryn, jednak umieszczenie ich bez znacznika ”nofollow” spowoduje osłabienie wartości strony. Warto więc zawsze w takich sytuacjach dodawać do linków ten dopisek.

Tak powinien wyglądać: <meta name=”robots” content=”nofollow”>

Dlaczego używanie meta robots jest tak ważne? Wynika to z faktu, że wyszukiwarki mogą mieć wiele różnych robotów, które posiadają inne cele oraz zadania. Jeśli zależy Ci na tym, by dany adres URL pojawił się na przykład w wynikach wyszukiwania dla wiadomości Google, zamiast hasła “robots” wpisz po prostu “googlebot-news”. Warto dodać, że tego typu meta tagi znacząco przyspieszają indeksowanie strony.

Alt tag

Innym meta tagiem, o którym warto wspomnieć, jest alt tag (atrybut alt). Służy on do opisywania zdjęć, które dodaje się na stronę internetową. Ten znacznik przeznaczony jest w 100% dla wyszukiwarek. Dzięki niemu grafiki będą przez nią odczytywane z łatwością. Zazwyczaj przy opisywaniu zdjęć używa się słów kluczowych, które najlepiej oddadzą to, co znajduje się na grafice. Warto mieć na uwadze fakt, że często atrybut alt pobierany jest automatycznie z nazwy zdjęcia, stąd też należy pamiętać, by ustalić jego tytuł przy użyciu odpowiednich fraz kluczowych.

Meta viewport

Meta viewport służy do jak najskuteczniejszego zoptymalizowania witryny, by odpowiednio wyświetlała się na urządzeniach mobilnych, czyli na smartfonach czy też tabletach. W znaczniku znajduje się m.in. oznaczenie ”width”, które określa szerokość pola widocznego dla użytkownika – podaje się dla niego konkretną wartość. Natomiast oznaczenie ”instal-scale” jest związane z przybliżaniem oraz oddalaniem ekranu.

Tak tworzy się znacznik meta viewport: <meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial – scale=1”>

Meta tagi – podsumowanie

Choć meta tagi budzą kontrowersje, jeśli chodzi o ich wpływ na pozycjonowanie, nie można nie zgodzić się z tym, że poprawiają widoczność stron internetowych. Bez wątpienia wpływają również na zainteresowanie użytkowników. Wdrożenie meta tagów wbrew pozorom nie jest trudne czy problematyczne. Co więcej, rezultat w postaci dobrze zoptymalizowanej strony wart jest czasu poświęconego na zrozumienie, jaką wagę mają te znaczniki.