Dane strukturalne, UX i inne – techniczne SEO

Joanna Kulik
15 września 2020
Udostępnij

Techniczne SEO to szereg działań, dzięki którym strona internetowa jest przystosowana do wymagań wyszukiwarki internetowej. Obejmuje różne działania, które należy zastosować zarówno w warstwie on-site (na stronie), jak i off-site (poza samą stroną). Poznaj najważniejsze zagadnienia technicznej optymalizacji strony pod SEO.

Spis treści:

Nawet najbardziej wartościowy linkbuilding oraz content marketing nie załatwią ci czołowych pozycji w Google, jeśli zaniedbasz techniczne SEO. Optymalizacja witryny internetowej od strony technicznej jest jednym z filarów skutecznego pozycjonowania, a wręcz musi poprzedzić inne działania. Zagadnień z tym związanych jest naprawdę wiele, dlatego dziś skupiamy się na najważniejszych zasadach dobrze przemyślanej optymalizacji strony www. Zobacz, o czym pamiętać przygotowując stronę internetową na podbój bezpłatnych wyników wyszukiwania.

Dane strukturalne

Inna nazwa, z którą możecie się spotkać, to dane uporządkowane. Są to znaczniku kodu, które wyjaśniają robotom Google’a, co oznaczają konkretne partie treści umieszczone na stronie i jej podstronach. Pozwalają porządkować zawartość, dzięki czemu Google wie, że dany ciąg znaków to np. nazwa firmy. Dane strukturalne pomagają także wygenerować tzw. wyniki rozszerzone i wyróżnić podstronę w wynikach wyszukiwania. Uporządkowanie danych w kodzie pozwala np. podzielić przepis kulinarny na sekcje, takie jak czas gotowania w minutach, kcal, ilość porcji, składniki itd. Wytyczne Google odnośnie danych strukturalnych znajdziecie tutaj: https://developers.google.com/search/docs/guides/sd-policies?hl=pl.

Uporządkowane dane w kodzie
Dane strukturalne - wygląd w wyszukiwarce

Znaczenie JavaScript a techniczne SEO

JavaScript to język programowania powszechnie stosowany przy budowaniu stron internetowych. Problem polega na tym, że zbyt duża ilość kodu JS może utrudnić Google indeksowanie podstron naszej witryny. Związane jest to z 2-etapowym procesem pełnego indeksowania stron przez googleboty. Pierwsza faza obejmuje tylko indeksowanie elementów uznanych przez nią za niezbędne do zrozumienia zwartości strony. Dopiero w drugim etapie silnik wyszukiwarki renderuje stronę www, na co składa się pobranie strony, uruchomienie jej kodu oraz analiza układu i struktury witryny. Optymalizacja kodu JavaScript ma o tyle znaczenie, że przyspiesza renderowanie witryny i indeksowanie jej zasobów przez silnik wyszukiwarki internetowej.

Https w adresie URL, czyli kwestia bezpieczeństwa

Obecnie standardem staje się stosowanie dla witryn szyfrowanego protokołu przesyłania danych: https zamiast starego http, czyli https-secure. Towarzyszący temu symbol zielonej kłódki ma być informacją, że dana witryna stosuje szyfrowanie danych, które są jej przekazywane przez użytkowników, szczególnie numerów kart płatniczych. Możecie to zauważyć na przykładzie oficjalnych stron banków czy sklepów internetowych. Technologią umożliwiające zastosowanie bezpiecznego protokołu przesyłanie danych jest SSL. Z punktu widzenia SEO istotne jest jednak, że zadbanie o szyfrowanie połączeń stanowi jeden z oficjalnych czynników rankingowych Google. Witryny bez https w nazwie są przez wyszukiwarkę traktowane jako niebezpieczne.

Architektura informacji na stronie www

Jeśli chodzi o techniczne SEO, to archi­tek­tu­ra infor­ma­cji na stronie internetowej jest jednym z jej kluczowych aspektów. Dobrze zaplanowana wspomaga SEO i podnosi jakość UX (User Experience – doświadczenie użytkownika). Odnosi się to tego, jak strona jest zbudowana oraz w jaki sposób poumieszczano na niej treści. Na tę strukturą składa się szereg rzeczy, na przykład szkic funkcjonalności strony (wireframe), nawigacja, mapa strony, sposób rozmieszczenia treści, jak strona komunikuje się z użytkownikiem itd. Przemyślane zaplanowanie struktury strony ma wpływ na czynniki takie jak ruch na stronie, długość sesji użytkownika czy większy współczynnik konwersji.

UX a techniczne SEO

User experience (ux) to bardzo istotny aspekt technicznego SEO. Skupia się na działaniach, dzięki którym strona jest przyjazna dla użytkownika. Jeśli tak jest, przekłada się to na dłuższy czas spędzony na stronie, niższy współczynnik odrzuceń oraz na większy ruch z wyszukiwarki. To za skutkuje lepszą oceną witryny przez google. Z tego powodu budowanie stron zgodnie z zasadami UX jest obecnie bardzo na topie i każdy głowi się, jak to zrobić najlepiej. Na user experience składa się wiele zagadnień, ale najważniejsze to:

  • intuicyjna nawigacja
  • krótki czas ładowania strony,
  • responsywność,
  • unikanie wyskakujących okienek, czyli tzw. pop-upów,
  • jednolita czcionka,
  • przyjemna dla oka kolorystyka,
  • zachowanie wzorców czytania.

Ścieżka nawigacji, czyli Breadcrumbs

Breadcrumbs to angielskie określenie oznaczające okruszki chleba. W SEO wskazuje na sposób nawigowania po stronie, który ułatwia użytkownikowi orientację w gąszczu podstron. Nawigacja okruszkowa pokazuje użytkownikowi, gdzie się aktualnie znajduje. Najczęściej przybiera formę ścieżki – tak jak np. ścieżka folderów w Windows. Zawiera odnośniki ułożone hierarchicznie i ma duże znaczenie dla SEO sklepów internetowych, gdzie jest wiele kategorii, podkategorii, kart produktów itd. Wizualnie może wyglądać tak:

Przykład prostej i krótkiej nawigacji okruszkowej w sklepie online.

Optymalizacja strony pod mobile

Techniczne przystosowanie witryny do prawidłowego wyświetlania na urządzeniach przenośnych jest obecnie standardem, a także jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google. Już od kilku lat badania wskazują, że więcej użytkowników korzysta z Internetu na smartfonach, niż na komputerach stacjonarnych. Dlatego jeśli strona ma być dobrze oceniona pod kątem SEO, musi być zbudowana z myślą właśnie o mobile’u. Może przybrać formę strony responsywnej (technologa RWD), w której wszystkie elementy dopasowują się do rozdzielczości ekranu, na którym są przeglądane. Jest także opcja, że strona będzie miała dwa warianty – oddzielnie na desktop i oddzielnie na mobile. Strony responsywne są jednak lepiej rankingowane przez Google, dlatego techniczne SEO zaleca właśnie budowanie witryn zgodnie z technologią RWD.

Znaczenie crawl budget

Crawl budget to tzw. współczynnik indeksowania stron. Oznacza ilość podstron (crawl rate limit), które Googlebot musi przeskanować i zaindeksować w danym czasie (crawl demand – częstotliwość indeksacji). Dlaczego crawl budget jest ważny w SEO? Ponieważ przekłada się na to, ile podstron zaindeksowano oraz jak często googlebot odwiedza witrynę, aby zaktualizować indeks. Problem w tym, że im jest więcej podstron, tym więcej czasu i mocy przerobowych z serwera potrzebuje silnik wyszukiwarki. Dlatego każda domena posiada określoną ilość podstron, które silnik może przeskanować w ciągu jakiegoś odcinka czasu. Wspomniany crawl rate limit można sprawdzić w Google Search Console > Starsze narzędzia i raporty > Statystyki indeksowania. Jeśli chodzi o techniczne SEO, to korzystny jest krótki czas indeksacji i wynikający z niego wysoki współczynnik indeksacji (dużo podstron w krótkim czasie).

Gdzie znaleźć stan zaindeksowania podstron w Google Search Console?
Statystyki indeksowania witryny w Google Search Console

Techniczne SEO - podsumowanie

Powyżej wymienione zagadnienia są jednymi z najważniejszych w kwestii technicznej optymalizacji stron www. Trzeba natomiast wiedzieć, że istnieje także szereg innych aspektów, np. kwestia przekierowań 301 i 302, mapa strony, broken links, szybkość ładowane strony (page speed), źle wprowadzone nagłówki H1, H2 itd., zdublowana treść na podstronach czy źle skonfigurowany serwer. Każda taka mała czy większa rzecz ma wpływ na pozycje podstron w wyszukiwarce. Za techniczne SEO najlepiej zabrać się jeszcze na etapie tworzenia nowej strony, a kiedy jest już ona wdrożona i opublikowana – należy na bieżąco analizować błędy techniczne i poddawać je korekcie. Pomocne w tym są różnego rodzaju narzędzia do analizy poprawności optymalizacji, np. wspomniane Google Search Console oraz inne darmowe narzędzia Google.