Co to jest Google Data Studio i jakie oferuje funkcje - WiWi.pl

Co to jest Google Data Studio i jakie oferuje funkcje

Daniel
03 stycznia 2020
Udostępnij

Narzędzie do raportowania Google Data Studio to coś, z czym warto się zaprzyjaźnić. Zwłaszcza jeśli jesteś analitykiem, project managerem lub specjalistą SEO albo SEM. Potrzebujesz darmowego programu, który zbierałby dane z różnych źródeł i przetwarzał je na raporty? Poznaj GDS.

Narzędzie do raportowania: przydatne na co dzień

Raportowanie danych to codzienność wielu firm. Nie tylko z branży SEO/SEM czy web Developement. Klienci słusznie domagają się raportów z prowadzonych działań. Rzetelnie zaprezentowane dane pozwalają czarno na białym przedstawić, jak przebiega praca nad projektem, jakie rezultaty przynoszą kampanie Adwords (Google Ads) lub czy skuteczne i tanie pozycjonowanie rzeczywiście takie jest. Używa się ich także raportując audyt SEO.

Tworzenie raportów w oparciu o dane ilościowe usprawnia także wewnętrzną pracę firm i agencji z różnych branż. Łatwo jest wtedy oszacować, czy prowadzone działania przynoszą pożądane rezultaty, czy mają sens oraz jak przestawiają się prognozy na przyszłość. Po prostu – analityka to teraźniejszość, która tworzy przyszłość. Dlatego tak ważne jest, aby w codziennej pracy związanej z tworzeniem raportów i analizą danych stosować dogodne narzędzia. W dzisiejszym wpisie wyjaśniam, czym jest GDS oraz co zrobić, aby móc z niego korzystać. Prezentuję również najważniejsze funkcje programu oraz podpowiadam, do czego można go wykorzystać.

Narzędzie oferuje wiele typów wykresów, które można w szerokim zakresie edytować.

Co to jest Google Data Studio i do czego służy?

Narzędzie o nazwie Google Data Studio to program, który służy do raportowania danych z różnych usług Google oraz innych, dodanych przez użytkownika źródeł. Integruje dane z wielu narzędzi w jednym miejscu i tworzy na ich podstawie raport, które następnie prezentuje w formie atrakcyjnych wizualnie wykresów.

Najprościej mówiąc GDS działa w oparciu o 3 filary. Po pierwsze łączy dane dostarczone przez różne źródła. Po drugie tworzy na ich podstawie raporty w formie wizualizacji. I wreszcie po trzecie umożliwia ich udostępnianie innym osobom. Narzędzie dostarcza także liczne szablony, z pomocą których łatwiej jest na początku tworzyć własne raporty. Częściej spotkacie je pod angielską nazwą, ale polska nazwa to Studio Danych Google.

Na kanale Google Analytics na YouTube znajdziecie kilka filmików instruktażowych odnośnie tego narzędzia. Na początek polecam obejrzeć wstępniak (jest tylko po angielsku), który dobrze wyjaśnia jak zacząć pracę z Google Data Studio:

Źródła danych w narzędziu GDS

Wspomniałam już, że studio danych Google może przetwarzać dane z różnych źródeł. De facto ich liczba zbliża się już do 200. Program może przygotować raporty w odniesieniu do danych z czołowych narzędzi Googlowskich. Na dzisiaj jest to 18 aplikacji i programów, w tym najważniejsze:

  • Google Analytics,
  • Google Search Console,
  • Adwords (Ads),
  • Arkusze kalkulacyjne z Google Drive,
  • YouTube Google Ad Manager 360,
  • DoubleClick,

Ponadto zestawienia danych mogą być przygotowane na podstawie informacji przesłanych w plikach csv oraz za pośrednictwem ponad 140 narzędzi wydanych przez firmy partnerskie. Dzięki temu mamy możliwość wzbogacenia raportów o dane z Facebooka czy Instagrama. Pełna lista źródeł danych, które można importować do Google Data Studio znajduje się tutaj:

https://datastudio.google.com/u/0/datasources/create

Jak zacząć pracę z GDS?

Zacznijmy od tego, że Studio Danych działa w polskiej wersji językowej i jest, jak wspomniałam, darmowe. Samo przeglądanie raportów stworzonych przez kogoś w GDS nie wymaga od użytkownika posiadania konta Google. Natomiast aby móc korzystać z narzędzia w aktywny sposób, czyli tworzyć raporty, użytkownik musi posiadać ów konto. Oczywiście pełnię możliwość program ujawnia po zintegrowaniu go z innymi narzędziami służącymi do zbierania i analizy danych. Jeśli Wasza witryna nie jest podłączona do Google Search Console czy Analytics, warto o to zadbać zanim jeszcze zabierzecie się za korzystanie z Data Studio.

Jak dodać źródło danych w Data Studio?

Po uruchomieniu programu czeka Was pusty panel administracyjny, który będziecie sukcesywnie zapełniać. Zacznijcie od dodania źródła danych. W tym celu w górnym lewym rogu klikamy Utwórz z plusikiem i wybieramy Źródło danych. Następnie otwiera się lista, do której link dałam już w poprzednim akapicie. Z listy wybieracie sobie np. Google Analytics lub Google Ads (dawne Adwords), a po najechaniu kursorem klikacie w niebieski przycisk Wybierz. Następnie po kolei przechodzicie procedurę klikając Zezwól, gdzie jest to wymagane. Wybieracie interesujące Was konta i usługi i klikacie przycisk Połącz, który pojawi się w górnym prawym rogu. Gotowe. Poniżej krótka instrukcja ze screenami:

jak dodać źródło danych w google data studio
dodawanie źródeł w google data studio
jak dodawać źródła w google data studio

Najważniejsze funkcje i możliwości

Narzędzie do raportowania Google Data Studio daje duże pole do popisu, jeśli chodzi o tworzenie różnych raportów. Później możecie je przekształcić w atrakcyjnie wyglądający diagram lub wykres. Co istotne, do programu regularnie wprowadzane są aktualizacje, poprawki i nowe funkcje. Dane mielone są bardzo szybko, więc i tworzenie raportu zajmuje niewiele czasu. Interfejs jest prosty i intuicyjny, a w poruszaniu się po nim pomocny będzie filmik, który wrzuciłam wyżej. W tym miejscu warto uporządkować sobie najważniejsze możliwości i funkcje Google Data Studio. Są to:

  • wizualizacja danych w formie edytowalnych wykresów i tabel,
  • łączenie w jednym miejscu danych pochodzących z różnych źródeł,
  • udostępnianie raportów online,
  • edytowanie raportów w grupie,
  • wbudowane szablony różnych typów raportów (szablony wykresów, diagramów itd.).

WIZUALIZACJA DANYCH – TWORZENIE RAPORTÓW

Program umożliwia samodzielne tworzenie i edytowanie raportów, zarówno pod kątem zawartych danych, jak i samego wyglądu. Możecie dodać różne składniki, filtrować dane, łączyć informacje z różnych źródeł itd. Samo tworzenie raportu odbywa się w edytorze z pustym płótnem, za pomocą gotowych wzorów komponentów lub całościowych szablonów. Tworząc raport od podstaw, możecie wybrać rodzaj diagramu, kolorystykę, wielkość i krój czcionki, kolejność prezentowania danych w raporcie, zakres dat itd. Ponadto Wasz raport może zostać wzbogacony o nagłówki, zdjęcia, podkreślenia, strzałki, linie i tak dalej.

UDOSTĘPNIANIE RAPORTÓW I EDYTOWANIE W GRUPIE

Narzędzie do raportowania Data Studio opiera się także o możliwość zdalnego udostępniania raportów osobom trzecim. W formie np. linku tak jak do plików na Google Drive. Raporty, które wysyłamy klientowi czy współpracownikami mogą być ponadto interaktywne. Co to oznacza? Klient ma możliwość dostosowania raportu do własnych potrzeb w pewnym zakresie. Zakres ten zależy od tego, co my jako autorzy sobie ustawimy. Może być to np. możliwość wyboru zakresu dat i typu pola danych, typ uszeregowania informacji itd.

Samo udostępnianie jest bardzo proste i można to zrobić w kilku poziomów. Najprościej po prostu zalogować się do Studia Danych, wejść w zakładkę Raporty, najechać na wybrany raport i wybrać opcję Udostępnij. Raportami można dzielić się z innymi według trzech modeli ze względu na zakres uprawnień. To dostęp administracyjny, dostęp tylko do wglądu oraz dostęp z możliwością edytowania. Dokumenty mogą być także widoczne publicznie z funkcją pobrania na dysk przez osoby trzecie.

KORZYSTANIE Z SZABLONÓW

Narzędzie Google Data Studio umożliwia tworzenie raportów w oparciu o szablony. Mówimy tu zarówno o szablonach podsuniętych przez program, jak i szablonach, które użytkownik może tworzyć sam. Druga kwestia zostanie poruszana w jednym z następnych wpisów na naszym blogu, więc na razie ją zostawiam. Za to gotowe szablony raportów w Google Data Studio to coś, na co z pewnością warto zwrócić uwagę. Są świetną pomocą na początku przygody z GDS. Macie tu przygotowane pola z danymi. Dane zmieniacie tylko na podstawie własnych źródeł, no i przerabiacie angielskie nazwy na polskie (sprawdźcie słownik terminów SEO po angielsku). A poniżej przykładowe szablony raportów w GDS:

 Szablon raportu danych z YouTube do wykorzystania.
Wzór raportu danych z innego narzędzia Google – Search Console
Przykładowy szablon raportu danych z Adwords.

Narzędzie do raportowania od Google – podsumowanie

Moim zdaniem Google Data Studio to dobre narzędzie do raportowania. Jest pomocne w codziennej pracy osób, które regularnie lub od czasu do czasu muszą tworzyć raporty dla klientów i na wewnętrzne potrzeby firmy. GDS  jest proste w obsłudze, a jednocześnie bogate w funkcje i możliwości. Ponadto wydawca nie zapominał o sukcesywnym jego udoskonalaniu, reagując na bieżąco na uwagi użytkowników. Od momentu wprowadzenia w Polsce (kwiecień 2017) program się rozwija i wzbogaca o coraz to nowe sposoby na jego wykorzystanie.



Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 7

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

    Co możemy dla Ciebie zrobić?