10 zasad UX przyjaznego sklepu internetowego - Blog WiWi

10 zasad UX przyjaznego sklepu internetowego

Daniel
28 czerwca 2017
Udostępnij

Efekt pierwszego wrażenia dotyczy nie tylko psychologii społecznej. Możemy o nim mówić także w marketingu internetowym. Pierwsze wrażenie robi się dobre albo złe. O ile w kontaktach międzyludzkich możesz je podbudować na kolejnym spotkaniu, o tyle w marketingu efekt pierwszego wrażenia może okazać się Twoim być albo nie być.

Szukając w Internecie telefonu klikasz w stronę, która wysuwa się na pierwsze pozycje w wyszukiwarce. Wchodzisz i…. albo zostajesz na stronie, bo od razu widzisz to, czego szukałeś, wybierasz kolor i zamawiasz, albo wychodzisz, bo spędziłeś na stronie 5 sekund i nie wiesz, co robić dalej.

W taki sam sposób działają Twoi klienci. Aby zatrzymać ich na swojej stronie i doprowadzić proces zakupowy do końca musisz zadbać o kilka istotnych kwestii.

  1. Zadbaj o estetykę i przejrzystość strony

Nie pozwól, aby nieczytelna, mało przejrzysta strona zniechęciła klienta do zakupów. Wyeksponuj produkty na ładnych, estetycznych zdęciach, dodaj do strony zakładki i kategorie, które pomogą klientowi odnaleźć to, czego szuka. Trzymaj się jednego wariantu kolorystycznego. Ułatwisz poruszanie się po sklepie, jeśli treści będą poparte ikonkami.

  1. Strona responsywna to podstawa

Twoja strona musi być przyjazna użytkownikom – zarówno tym korzystającym z komputerów jak i tym, którzy działają na tabletach lub telefonach. Klient, który rozpoczął proces zakupowy w domu, być może zechce dokończyć go w drodze do pracy korzystając z telefonu. W Twoim interesie jest, aby przejście ze strony desktopowej do strony mobilnej nie sprawiło mu problemu i nie zniechęciło do zakupów. Zadbaj, aby Twoja strona była responsywna.

  1. Dodaj wyszukiwarkę i filtrowanie produktów.

Szybkie odnalezienie produktu to dla użytkownika jedna z wartości kluczowych. Dodanie na stronie wyszukiwarki i nawigacji filtrującej ułatwi sprawę.  W przypadku branży e-commerce najlepszym wyborem jest umieszczenie wyszukiwarki na górze strony, na pasku menu. Dodatkowym atutem takiej wyszukiwarki jest wprowadzenie podpowiedzi, dzięki której klient od razu zostaje nakierowany na produkt, którego szuka.

  1. Powiedz użytkownikowi, co ma robić – zastosuj przycisk CTA

Skuteczny przycisk CTA powinien przede wszystkim rzucać się w oczy. Musi zatem mieć wyraźny, kontrastowy kolor. Treść, która się na nim znajduje jest równie ważna jak jego widoczność. Jeżeli masz taką możliwość, zachęć klienta do pierwszych zakupów fajnym rabatem lub bezpłatną próbką:  „Zamów za darmo”. Jeśli w danym momencie nie możesz pozwolić sobie na rabat, wskaż konkretne kroki, które należy podjąć, aby przejść do zakupów np. „Dodaj do koszyka”.

  1. Nie przerywaj procesu zakupowego

Klient kliknął już przycisk przekierowujący do zakupów. Sukces? Jeszcze nie! Teraz musisz zadbać o to, aby zakończył ten proces. Nie pozwól mu się od niego oderwać.  Wszystko, co klient musi wybrać przy zakupie produktu – kolor, rozmiar, model, wersję – powinien wybrać nie przechodząc do innej podstrony. Konieczność przejścia do innej podstrony wprawia klienta w irytację i zniechęca do powrotu do zakupów. Tylko bardzo zdeterminowani klienci zadadzą sobie trud, aby ponownie przeklinać proces zakupowy. Masz takich?

  1. Zapobiegaj błędom

Przejrzystość komunikacji to podstawa – zadbaj, aby klient wiedział, w którym miejscu popełnił błąd i mógł szybko go naprawić. Źle wpisany numer karty kredytowej lub kod pocztowy powinien ujawnić się od razu.

  1. Informuj o kosztach

Mówiąc wprost: kasa musi się zgadzać:) Klient musi wiedzieć ile i za co zapłaci. Dodatkowe niejasne koszty sprawią, że klient porzuci zakup.

  1. Zapewnij poczucie kontroli i bezpieczeństwa

Etap opłacania koszyka to ulubiony etap sprzedających :) Kupujący natomiast na tym etapie są najbardziej czujni. Jakakolwiek wątpliwość przy opłacaniu koszyka może zniweczyć całe dotychczasowe starania.  Zadbaj, aby na Twojej stronie nie zabrakło ikon wzbudzających poczucie bezpieczeństwa płatności – Visa, PayPal.

  1. Produkt niedostępny – i co teraz?

Produkty wyszły z magazynu? Daj klientowi alternatywę. Stwórz przycisk, który pozwoli śledzić dostawę produktów i wrócić do zakupów, kiedy produkt będzie dostępny. Możesz też wprowadzić nawigację do listy produktów podobnych. Być może klient wybierze któryś z nich.

  1. Przychodzi klient do sklepu

A jak przychodzi do sklepu to dobrze by było, gdyby tam został jak najdłużej, może coś kupi :) Dlatego wszelkie przekierowania na Facebooka, Twittera, bloga, czy do innych kanałów powinny się otwierać w nowej karcie, nie na karcie sklepu.

Szczegóły dotyczące funkcjonowania sklepu internetowego mogą się odrobinę różnić w zależności od branży i rodzaju sprzedawanych produktów. Najważniejszym wyznacznikiem jest jednak komfort klienta, bo to jemu ten sklep ma służyć.



Jak przydatny był ten post?

Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 8

Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

    Co możemy dla Ciebie zrobić?