Strona główna - Blog - Wykluczające słowa kluczowe w kampanii AdWords
Stosowanie wykluczających słów kluczowych w kampanii Google AdWords jest tak samo istotne jak wprowadzanie słów kluczowych, na podstawie których chcemy, aby wyświetlała się nasza reklama w wynikach wyszukiwania. Aspekt ten powinien być stale monitorowany, z racji tego, że pomysłowość internautów nie zna granic i raz za razem pojawiają się w wyszukiwarce nowe zapytania, które mogą być powiązane w pewnym stopniu z naszą reklamą.
Każda osoba zajmująca się tworzeniem kampanii w AdWords, powinna posiadać pewien zestaw słów kluczowych przeznaczonych do wykluczenia. Słowa te będą nadawały się do wykorzystania niezależnie od branży z jaką przyjdzie jej mieć do czynienia. To zdecydowanie ułatwi i przyspieszy tworzenie nowych kampanii.
Załóżmy, że dodaliśmy nasz zestaw stale wykorzystywanych słów wykluczających, ale to ciągle jeszcze za mało. Powinniśmy również wprowadzić takie słowa jak nazwy firm konkurencyjnych, produkty powiązane z naszą branżą, ale nie znajdujące się w naszej ofercie, czy też frazy typu "jak wykonać...", "jak zrobić...", jeżeli na swojej stronie nie posiadamy żadnych wpisów tego rodzaju.
Ilość takich fraz jest bardzo duża i jak już wspomniałem na początku, należy stale to kontrolować, na bieżąco aktualizując ową listę o nowe słowa. Pojawia się w tym momencie pytanie, skąd możemy pozyskać taką listę, albo na podstawie czego ją utworzyć. Tutaj z pomocą przychodzi nam narzędzie Google Analytics.
Tworzenie listy wykluczających słów kluczowych na podstawie Google Analytics
Wszystkie słowa na jakie wyświetlane są nasze reklamy odnajdziemy w narzędziu Google Analytics, a dokładniej w sekcji Pozyskiwanie – AdWords – Wyszukiwane hasła. Powinniśmy wybierać te, które nie są tożsame z naszą ofertą, mają wysoki współczynnik odrzuceń, najczęściej 100%, a także niski współczynnik strony/sesja, zazwyczaj na poziomie 1,00.
Posiadając gotowe zestawienie słów, kolejnym krokiem jest ich wprowadzenie do naszej kampanii w Google AdWords. W tym celu wybieramy konkretną kampanię, do której chcemy je przypisać. Wchodzimy więc w sekcję Słowa kluczowe, a następnie Wykluczające słowa kluczowe. Jako, że chcemy dodać wybrane frazy na poziomie kampanii, to właśnie pod nią wklejamy zebrane pozycje z naszej listy.
Należy pamiętać przy tym o wyborze właściwego dopasowania, które również ma miejsce przy słowach wykluczających. Standardowo są to: dopasowanie do wyrażenia, przybliżone, ścisłe.
Dopasowanie ścisłe pozwala na wykluczenie tego typu frazy jaka zostanie dokładnie umieszczona w wykluczeniu. Na przykład dodając słowo [gitara], reklama pojawi się na frazę gitara klasyczna, zaś nie wyświetli się na zapytanie gitara.
Kolejne z dopasowań, czyli przybliżone spowoduje zaprzestanie się wyświetlania naszych reklam na zapytania zawierające wskazane przez nas słowo. Nie dotyczy to synonimów, odmian, itp. Przykładowo umieszczając w wykluczeniach słowo gitara, nie ujrzymy reklam na zapytania typu tania gitara klasyczna, gitara akustyczna sklep. Ujrzymy zaś na gitary klasyczne, jak grać na gitarze.
Dopasowanie do wyrażenia to ostatni z rodzajów dopasowań dla wykluczających słów kluczowych. Zastosowanie tego spowoduje, iż reklama nie pojawi się podczas wyszukiwania haseł, które zawierają wykluczające słowo kluczowe z wyrazami w określonej kolejności. Pokażmy to na przykładzie frazy ”gitara klasyczna”. Nasza reklama będzie wyświetlała się na zapytania klasyczna gitara, gitara yamaha klasyczna, natomiast nie pojawia się między innymi na zapytania gitara klasyczna nauka, tania gitara klasyczna sklep.
Istnieje również możliwość dodawania wykluczających słów również na poziomie grupy reklam i wygląda to analogicznie jak w przypadku kampanii.
Po pierwsze takie działania będą skutkowały zmniejszeniem kosztów reklamy, gdyż nie pojawi się ona na wykluczone zapytania i tym samym nie zostanie kliknięta generując koszty.
Po drugie zmniejszy to współczynnik odrzuceń, a tam samym poprawi skuteczność reklamy, gdyż nie będzie się ona ukazywała na słowa, których nie bierzemy pod uwagę w naszej działalności.
Po trzecie wpłynie to na poprawienie wyniku jakości oraz zmniejszenie CPC. Reklama zacznie trafiać jeszcze dokładniej do oczekiwanego przez nas grona odbiorców, którzy w większym stopniu mogą być zainteresowani ze skorzystania z naszej oferty.
Zapraszamy do przeczytania artykuły: jak powinny być zbudowane strony internetowe WordPress
Jak przydatny był ten post?
Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 8
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.
Tel +48 601 249 104
ul. Stanisława Konarskiego 18C, 44-100 Gliwice
Tel +48 665 147 294
ul. Księcia Witolda 49 lok. 15, 50-202 Wrocław