Strona główna - Blog - Strona niewidoczna w Google – jak temu zaradzić?
Posiadanie własnej strony internetowej to obecnie nieodłączny element działalności biznesowej. Niemniej jednak, nie zawsze wystarczy jedynie posiadanie witryny, aby być widocznym w wynikach wyszukiwania. Strona niewidoczna w Google zdarza się coraz częściej. Taka sytuacja może być frustrująca i utrudniać dotarcie do potencjalnych klientów. W tym artykule przedstawimy kilka sposobów na to, jak temu zaradzić i poprawić widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania. Zapraszamy do lektury!
Istnieje wiele przyczyn, które powodują, że widoczność strony w Google jest ograniczona, m.in. brak indeksacji przez wyszukiwarkę, niska jakość treści na stronie czy nieodpowiednie ustawienia w pliku robots.txt. Chcesz to zmienić? Dokładnie zbadaj i wyeliminuj każdy z problemów. Dowiedz się, co jeszcze może być przyczyną braku widoczności strony w wyszukiwarkach.
Jeśli szukasz swojej witryny w wyszukiwarce Google i nie pojawia się ona w wynikach wyszukiwania na żadne słowa kluczowe, nawet te zawierające nazwę Twojej firmy, może to oznaczać, że nie została ona zaindeksowana przez roboty Google. Pamiętaj, że nowa strona www potrzebuje na to trochę czasu – od kilku dni do nawet kilku tygodni. Jeśli jednak tworzenie strony www zakończyło się już kilka miesięcy temu, może to oznaczać, że roboty indeksujące po prostu ją przegapiły.
Jak sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana w Google? To bardzo proste! W pasku wyszukiwania Google musisz wpisać: „site:” oraz adres swojej witryny, np. site:www.wiwi.pl. Jeśli zauważysz brak strony w wynikach Google, oznacza to, że wystąpił problem z indeksacją Twojej witryny.
Choć zazwyczaj właściciele stron nie muszą przesyłać ich do indeksacji samodzielnie, w takim wypadku zdecydowanie warto to zrobić i zarejestrować swój adres URL za pomocą Google Search Console. W tym celu:
Mapa witryny (sitemap.xml) jest to lista adresów URL, które tworzą strukturę strony internetowej i wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google, przez co są widoczne dla wszystkich. Pomaga ona wyszukiwarce indeksować witrynę. Jeśli nie posiadasz mapy witryny, koniecznie ją stwórz, by poprawić widoczność strony w Google. W tym celu:
Plik robots.txt przekazuje robotom Google informacje na temat tego, do których adresów URL na Twojej stronie internetowej mogą one uzyskać dostęp. Jak go znaleźć? Wystarczy, że wpiszesz w pole wyszukiwania adres swojej strony internetowej i dodasz „/robots.txt”, np. „wiwi.pl/robots.txt”.
Może się tak zdarzyć, że dane, które znajdują się w pliku robots.txt blokują konkretne podstrony lub całą witrynę w wynikach wyszukiwania – z tego powodu strona jest niewidoczna w Google.
Jak będzie wyglądał tekst plik informujący o kilku zablokowanych podstronach? Oto przykład:
User-agent: *
Allow: /Disallow: /moje-produkty
Disallow: /polityka-prywatnosci
Pierwsza linijka tekstu, czyli „User-agent: *” dotyczy wszystkich robotów, natomiast polecenie „Allow: /” pozwala na indeksowanie całej strony, zaś polecenie „Disallow: /” ogranicza roboty Google do przeszukiwania całej witryny, w przypadku gdy nie ma poleceń „Allow” przypisanych do wielu stron witryny, które mają być indeksowane przez wyszukiwarki.
Strona firmy niewidoczna w Google może być też wtedy , gdy w pliku robots.txt widnieje polecenie „Disallow: /”, które blokuje indeksację całej witryny, zamiast blokowania wyłącznie określonych podstron, jak pokazuje to powyższy przykład.
Na szczęście można to bardzo łatwo zmienić. W tym celu:
User-agent: *
Disallow: /
User-agent: *
Disallow:
Jeśli nadal zadajesz sobie pytanie: „Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google?”, może to oznaczać, że w kodzie witryny znajduje się meta tag „noindex, nofollow”, który uniemożliwia indeksację poszczególnych podstron. W związku z tym roboty Google po prostu je pomijają.
Jak wygląda meta tag, który nie pozwala na indeksację? Właśnie tak:
<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>\
Meta tag „noindex” to znak dla robotów Google, żeby nie indeksowały strony, zaś znacznik „nofollow” informuje je, by nie szukały linków, które prowadzą z innych stron do Twojej witryny.
Aby to zmienić, wejdź na stronę główną swojej witryny, a następnie kliknij prawym przyciskiem myszy na ekran i wybierz opcję „Wyświetl źródło strony”. Jeśli okaże się, że na samym początku kodu znajdują się znaczniki „noindex” i „nofollow”, zmień je odpowiednio na „index” i „follow”:
<meta name = ”robots” content = ”index, follow”>
Zadbaj o widoczność strony w wyszukiwarkach, tworząc unikalne treści, wzbogacone o frazy kluczowe związane z Twoją branżą. Dotyczy to treści na stronę, opisów produktów oraz usług. Prowadzenie bloga firmowego, również można do tego zaliczyć. Zwróć uwagę na to, by teksty, które tworzysz, pomagały robotom Google oraz osobom odwiedzającym Twoją witrynę zrozumieć, jaka tematyka jest na niej podejmowana. Unikaj kopiowania treści z innych serwisów i nie duplikuj kontentu w obrębie strony.
Chcesz sprawdzić, czy treści na Twojej stronie internetowej są wystarczająco unikalne? Skopiuj dowolny fragment i wklej go do paska wyszukiwarki Google. Jeśli po wyszukaniu Twoja witryna nie będzie znajdowała się na pierwszej pozycji, będzie to oznaczało, że Google traktuje inne strony www jako oryginalne źródło tych treści. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest sparafrazowanie poszczególnych akapitów oraz dodanie kilku nowych. I choć wymaga to odrobiny wysiłku, takie działania z pewnością pomogą Ci rozwiązać problem.
By upewnić się, że inne strony internetowe nie kopiują Twoich tekstów, skorzystaj z detektora plagiatu. Do wyboru masz bardzo wiele narzędzi, np. Copyleaks, PaperRater czy DupliChecker. Pomogą Ci one znaleźć witryny o takiej samej zawartości.
Brak strony w google może być również spowodowane jakością linków, jakie pozyskujesz. Jeśli kupisz nielegalne linki zwrotne z niepowiązanego źródła, by zbudować wizerunek Twojej strony internetowej, może otrzymać ban od Google. Za wykrywanie linków spamerskich w Google odpowiada algorytm Pingwin, który został wprowadzony w 2012 roku. Koncentruje się na walce z zamieszczaniem na stronach linków niskiej jakości, a także działaniami uznawanymi za spam. Z drugiej strony wspiera witryny zawierające naturalne linki, nagradzając je wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania. (Dowiedz się: Jak zdobyć mocne linki SEO?)
By sprawdzić profile linków zwrotnych, użyj Google Search Console lub Ahrefs. Z pomocą tych narzędzi możesz wyeksportować linki, które są według Ciebie spamem, do pliku Excel. Następnie zweryfikuj je z pomocą Google Search Console i oznacz, że nie chcesz, by były brane pod uwagę przez Google.
Czy wiesz, że Twoja witryna mogła stać się celem ataku hakera i właśnie dlatego strona jest niewidoczna w wyszukiwarce? W takim wypadku warto działać szybko, ponieważ – jeśli zostało na nią wgrane złośliwe oprogramowanie – może być ona niebezpieczna dla innych użytkowników.
Co możesz zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim, jeśli jeszcze nie posiadasz konta w Google Search Console, załóż je. Wejdź w ustawienia GSC i sprawdź, czy jesteś właścicielem witryny. Jeżeli widzisz innych przypisanych użytkowników do twojego konta, zweryfikuj, czy są to osoby, które znasz/którym zostały nadane dostępy/uprawnienia. Jeżeli nie rozpoznajesz przypisanych użytkowników, być może jest to haker, który chce mieć wgląd w dane twojej witryny. Usuń więc z listy wszystkich nieznanych Ci użytkowników lub właścicieli. Sprawdź także dane w Centrum wiadomości w Google Search Console. Oceń ewentualne uszkodzenia Twojego strony internetowej, jakie zostały dokonane przez wgrane przez hakera złośliwe oprogramowanie.
Podsumowując, aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach, przyjrzyj się lepiej takim kwestiom jak chociażby naturalność linków zwrotnych, jakość treści na stronie, obecność mapy witryny, a także pozostałym, o których wspominaliśmy w artykule. Warto je przeanalizować, jeśli zauważasz, że widoczność witryny w wynikach wyszukiwania jest ograniczona. Dzięki wdrożeniu odpowiednich działań, problem strony niewidocznej w Google przestanie Cię dotyczyć. Dodatkowo w ten sposób zwiększysz szanse na pojawienie się Twojej witryny na pierwszej stronie wyników wyszukiwania!
Potrzebujesz wsparcia i pozycjonowania strony? Zapraszamy do kontaktu!
Jak przydatny był ten post?
Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.
Tel +48 601 249 104
ul. Stanisława Konarskiego 18C, 44-100 Gliwice
Tel +48 665 147 294
ul. Księcia Witolda 49 lok. 15, 50-202 Wrocław