Strona główna - Blog - Przedsiębiorcy nie wykorzystują potencjału mobile [RAPORT]
Co do rosnącej dominacji mobile’a nad desktopem nikt nie ma wątpliwości. Nic dziwnego zatem, że przedsiębiorcy i influencerzy ze wszystkich branż dopasowują swoje strony i sklepy do wymagań mobile, a mobilny UX stawiają na samym szczycie swojej listy celów. Dlaczego jednak branżowe badania jednoznacznie wskazują na wysoki stopień niedopasowania stron i sklepów internetowych do mobile?
W świetle postawionej na górze tezy zadziwia niedawny Raport PointSource „The State of the Mobile Experience”, który jednoznacznie wskazuje, że zadowolonych z efektów tych działań jest dużo mniej, niż się spodziewamy. Autorzy badań przepytali prawie 300 kluczowych influencerów i branżowych menedżerów odpowiedzialnych za działania mobile.
Pod lupę wzięto przedsiębiorców z branży finansowej, ubezpieczeniowej, dostawców, właścicieli sklepów i lokali. Aż 9/10 respondentów posiadało firmową stronę internetową, aż 8/10 aplikację mobilna, ale zaledwie 1/5 ocenił stopień swojej działalność w tej strefie jako „doskonałą”.
W przypadku właścicieli sklepów i lokali tylko 37% respondentów nadało temu atrybutowi wartości 9 lub większą na 10 możliwych punktów. Dlaczego przedsiębiorcy nie wykorzystują w pełni możliwości mobile’u i co mogą zrobić, aby to zmienić?
Raport ujawnił, że jest kilka kluczowych obszarów, w których przedsiębiorcy nie wykorzystują dostępnych możliwości – na przykład nie polepszają user experience na urządzeniach mobilnych, nie śledzą zachowania klientów w sieci i nie wdrażają dostępnych rozwiązań mogących zaangażować i zatrzymać klientów korzystających z urządzeń mobilnych. Jednocześnie większość rozumie znaczenie urządzeń mobilnych w przypadku handlu detalicznego i dostraja do nich swoją obecność w sieci.
Lepiej przedstawia się sytuacja w innych branżach, szczególnie w obszarze planowania i wdrażania. Aż 91% przebadanych firm posiada stronę internetową dedykowaną na urządzenia mobilne, a 84% oferuje specjalne aplikacje dla użytkowników. Raport podkreśla, że chociaż większość handlarzy detalicznych dopasowuje swoje strony do wymagań mobile’a, to wciąż niektóre obszary są traktowane „po macoszemu” z user experience na czele. Nie lepiej sytuacja wygląda w przypadku projektu witryny czy infrastruktury IT, które pomija często UX.
W kontekście powyższych odpowiedzi autorzy raportu podkreślają, że jedną z przyczyn może być fakt, że aż 42% respondentów przyznało się do problemu ze zorganizowaniem efektywnej współpracy i przepływu informacji pomiędzy marketingiem a działem IT. Chociaż firmy rozumieją znaczenie mobile’u i inwestują w ten obszar, wiele z nich wciąż jest przekonanych, że działy IT są czymś, co należy separować od innych działów firmy, a nie integrować. Dodatkowo aż 54% respondentów jako największe wyzwania wskazało włączenie strategii mobilnej do całościowej strategii marketingowej.
Wśród innych trudności respondenci wskazywali:
Wynik raportu ujawnił także inne informacje dotyczące niewykorzystanych szans m-commerce i szczególnych możliwości, jakie daje mobile’u. Przykłady obejmują między innymi brak dostarczania treści dedykowanej lojalnym użytkowników oraz brak personalizowania przekazu marketingowego w oparciu o geolokalizację.
Wszystko wskazuje zatem na to, że wielu przedsiębiorców nie potrafi wykorzystać unikalnych szans, jakie daje mobile, by stworzyć zupełnie nowy wydźwięk swoich działań marketingowych i mobile traktuje jako nieco poszerzoną i przenośną wersję desktopu.
Powyższe wyniki zastanawiają w kontekście powszechnej wiedzy o znaczeniu śledzenia zachowań użytkowników w sieci i możliwości efektywnego wykorzystania ich w biznesie. Działania tego typu informują przedsiębiorcę i specjalistów od marketingu do czego użytkownicy wykorzystują urządzenia mobilne, jak dokonują zakupów i jak konkretne narzędzia działają na urządzeniach mobilnych, co jest kluczowe dla strategii mobile marketingowej.
Z raportu PointSource wynika także, że ponad 1/3 respondentów nie śledzi historii zakupów klientów w mobilnej wersji sklepów internetowych, połowa nie zbiera informacji na temat zachowań zakupowych stałych klientów, a blisko 2/3 respondentów nie sprawdza liczby kliknięć i wyświetleń. Co ciekawe, aż 71% respondentów deklarujących posiadanie wersji mobile swojego sklepu nie śledzi danych takich jak wielkość koszyka czy pory dnia, w której klienci dokonują najwięcej zakupów.
W oparciu o powyższe dane warto przytoczyć także informacje na temat tego, co uczestnicy ankiety chcieliby wdrożyć i które rozwiązania uważają za istotne. Ponad połowa (51%) respondentów chciałaby śledzić historię zakupów w wersji na urządzenia mobilne, 37% chciałoby zbierać informacje na temat zachowań stałych klientów, 36% na temat liczby kliknięć i wyświetleń strony, a 35% - na temat geolokalizację użytkowników.
Jak zatem, w obliczu przytoczonych informacji, przedsiębiorcy mogą zwiększyć i polepszyć swoją obecność na urządzeniach mobilnych użytkowników? Autorzy raportu radzą, aby przedsiębiorcy weszli na wyższy poziom UX i zaczęli szeroko stosować narzędzia, takie jak aktywne powiadomienia, geolokalizację, aplikacje dla stałych klientów i kupony.
Klienci czują się coraz pewniej kupując w internecie, dlatego sklepy internetowe i inne branże działające w obszarze mobile powinny dostarczyć im coraz lepsze rozwiązania i narzędzia tak, aby polepszyć wrażenie korzystania z nich. Ponadto autorzy raportu podkreślają, że tylko kompleksowe działania, zarówno w wersji online jak i offline sklepów i lokali, mogą przyciągnąć i zatrzymać klientów w taki sposób, że informacje na temat zachowań konsumenckich będą mogły być wykorzystane niezależnie od tego, gdzie klient się znajduje. Inwestowanie w mobile to także sposób na zapełnienie luki pomiędzy sklepem w wersji wirtualnej i realnej.
Jak przydatny był ten post?
Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.
Tel +48 601 249 104
ul. Stanisława Konarskiego 18C, 44-100 Gliwice
Tel +48 665 147 294
ul. Księcia Witolda 49 lok. 15, 50-202 Wrocław