Strona główna - Blog - Pozycjonowanie organiczne – na czym polega naturalne SEO?
Pod pojęciem SEO kryje się szereg procesów odpowiedzialnych za pozycjonowanie witryn w popularnych rankingach wyszukiwań. Największym narzędziem do odszukiwania treści online jest Google, do którego kierowanych jest procentowo najwięcej zapytań na świecie. Amerykański potentat udostępnia kilka metod, dzięki którym strona ma szansę zostać zauważona przez poszczególnych użytkowników sieci. Jedną z nich jest pozycjonowanie organiczne, które jest czasami określane pozycjonowaniem naturalnym. Na czym ono polega?
Pozycjonowanie organiczne to proces dostosowywania jakości strony do zasad przewidzianych przez Google. Aby witryna miała szansę pojawić się wysoko w rankingach, musi zostać odpowiednio przygotowana pod kątem technicznym. Jednym z warunków tego procesu jest m.in. optymalizacja kodu źródłowego witryny. Oprócz warstwy technicznej, istotne znaczenie ma także jakość treści zamieszczanych na poszczególnych podstronach. Dodatkowo, pozyskując wartościowe linki SEO, witryna ma szansę wybić się na tle swojej konkurencji i stać się lepiej widoczna online. Organiczne pozycjonowanie nie wymaga nakładów finansowych, jeśli chodzi o inwestowanie w komunikaty reklamowe w ramach Google Ads. Pozycjonowanie skupia się na budowaniu i umacnianiu renomy danej witryny internetowej w kontekście widoczności w Google.
Pozycjonowanie naturalne stron nie wymaga inwestycji w reklamę, ale nie oznacza to, że właściciel nie musi ponieść pewnych kosztów. Niektóre z nich są związane z wdrażaniem modyfikacji technicznych do witryny, dzięki czemu może ona walczyć o coraz wyższe pozycje w zestawieniu wyszukiwań fraz kluczowych. Strona niewidoczna w Google nie jest w stanie zdobyć atrakcyjnej pozycji. Wśród zmian koniecznych do wdrożenia wyróżnia się m.in.:
Istotne, aby już na pierwszym etapie projektowanie stron www uwzględniało konieczność dostosowania witryny do algorytmów wyszukiwarki. SEO organiczne może być jak najbardziej skuteczne, ale nie wszystko pozostaje w rękach właściciela. Wiele zależy również od natężenia działań konkurencji oraz jakości ich pozycjonowania naturalnego. W niektórych branżach znacząco łatwiej wypozycjonować stronę korzystając z metody organicznej, a w innych będzie to niezwykle trudne. Szczególne trudności rodzi pozycjonowanie naturalne stron na frazy, które nie są zbytnio popularne wśród internautów. Wskazując wprost - niewiele osób wyszukuje ich w sieci. Przykładem może być specjalistyczna strona one page o niszowej tematyce.
Jednym z warunków, dzięki któremu możliwe jest wypracowanie korzystnej pozycji w rankingach, jest regularność działań. Naturalne pozycjonowanie strony praktycznie nigdy nie jest możliwe do osiągnięcia w okresie krótkoterminowym. Pozycjonowanie dla firm musi być przeprowadzane w sposób regularny i systematyczny. Zaprzestanie aktualizacji treści może rodzić ryzyko zmniejszenia widoczności witryny www. Oprócz aktywności konkurencji, która w naturalny sposób stara się zajmować topowe miejsca w wyszukiwarce, pojawiają się także czynniki zewnętrzne, np. związane ze zmianami w algorytmach Google. Wyszukiwarka jest stale udoskonalana i dostosowywana do nowych założeń, dlatego poszczególne czynniki pozycjonujące mogą podlegać korektom. Zmienia się waga opisów, tytułów, linków SEO oraz innych składowych co powinna zawierać strona internetowa, co zaś powoduje konieczność dostosowywania kształtu strony do najnowszych uwarunkowań. Można zatem stwierdzić, że pozycjonowanie naturalne stron to nieustanny proces, który wymaga skoordynowanych i zaplanowanych działań. Rezultaty nie muszą przyjść szybko - niekiedy nowa strona www musi być pozycjonowana kilka tygodni, innym razem kilkanaście miesięcy.
Pozycjonowanie organiczne SEO może stanowić alternatywę dla wykupowania sponsorowanych miejsc w wynikach wyszukiwań. Najlepsze efekty daje jednak połączenie obu tych metod budowania rozpoznawalności witryny. Naturalna pozycja jest ważna, aby przez długi czas plasować się na atrakcyjnych miejscach w rankingu. Selektywnie stosowana reklama GoogleAds stanowi wówczas świetne uzupełnienie tej metody. Wykorzystana samodzielnie, bez zadbania o silną pozycję organiczną, jest wysoce kosztowna i rodzi potrzebę stałego w nią inwestowania.
Część internautów świadomie omija odnośniki do stron, które mają charakter sponsorowany. Płatna pozycja będzie zatem odbierana na różne sposoby, w zależności od preferencji i świadomości internauty. Spore grono osób, nauczone praktyką, nie kliknie w linki sponsorowane ze względu na swoje wcześniejsze doświadczenia. Zdarza się, że płatne odnośniki prowadzą do stron mało interesujących, przepełnionych treściami reklamowymi i nieużytecznymi z perspektywy odbiorcy. Można zatem wskazać, że SEO organiczne wymaga bardzo dużych nakładów pracy, ale generuje więcej korzyści w długim okresie. Z kolei SEO płatne może być wykorzystywane doraźnie albo do uzupełnienia pozycjonowania naturalnego.
Płatne i organiczne wyniki wyszukiwania na przykładzie Agencji SEO SEM
Firma, która nie jest widoczna w sieci, staje się anonimowa. Cały czas to Google jest głównym katalizatorem zapytań, dzięki którym internauci mogą znajdować interesujące dla siebie produkty i usługi. Pozbawianie się możliwości zaistnienia w świadomości odbiorców nie przynosi niczego dobrego. Z kolei dobrze wypozycjonowana witryna, która generuje spory ruch i zainteresowanie, pozwala rozwinąć przedsięwzięcie. Strona zyskuje swoją pozycję, staje się rozpoznawalna i kojarzona przez szerokie grono użytkowników. Dużym plusem stosowania organicznego SEO jest możliwość zbudowana stabilnej pozycji w rankingach. Naturalne pozycjonowanie cechuje trwałość, o ile dbamy o systematyczną aktualizację treści i monitoring konkurencji. Jeśli się to uda, to zyskujemy niejako darmową reklamę, która potęguje liczbę odwiedzających.
Niewątpliwą wadą stosowania pozycjonowania organicznego jest brak szybkich rezultatów działań. Budowanie pozycji stanowi długotrwały proces, dlatego szybkie korzyści są w zasadzie niemożliwe do osiągnięcia. To zaś sprawia, że wiele osób rezygnuje z organicznych działań SEO na rzecz innych metod wyróżniania swojej firmy w Internecie. Pozycjonowanie stron dla firm z długą historią witryny może być również problematyczne, co ma związek np. z nałożonymi karami od Google czy wieloma błędami technicznymi popełnionymi w trakcie funkcjonowania strony www. Optymalizacja jest dodatkowo utrudniona, jeśli chcemy wypozycjonować stronę w dużym zagęszczeniu konkurencji. Inaczej jest w przypadku witryn nastawionych na ruch lokalny. Wówczas pozycjonowanie organiczne SEO może przynieść szybsze efekty. Innymi wadami organicznego SEO jest konieczność poniesienia pewnych nakładów finansowych na samym początku działań. W koszty wlicza się m.in. wykonanie audytu oraz całą pracę analityczną specjalisty SEO. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić, że minusy pozycjonowania przysłaniają zalety, jakie można osiągnąć w momencie zbudowania odpowiedniej renomy witryny.
Właśnie dowiedziałeś się, co to jest pozycjonowanie organiczne i poznałeś zasady jego działania w wyszukiwarce. Dzięki tym informacjom możesz podjąć decyzję, czy ta ścieżka konstruowania pozycji strony www będzie dla Ciebie korzystna. Zasady działania pozycjonowania możesz bardzo szybko sprawdzić, np. wyszukując określoną frazę kluczową w Google. Strony, które wyświetlają się w górnej części rekordów, posiadają dobry współczynnik SEO - pozwala im to zajmować dogodne, dobrze widoczne pozycje na pierwszej stronie. Jak możesz zauważyć, organiczne pozycjonowanie wykorzystują zarówno niewielkie strony firmowe, jak i większe witryny sprzedażowe.
Jak przydatny był ten post?
Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!
Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.
Tel 535 901 662
ul. plac Solidarności 1/3/5 lok. 517, 53-661 Wrocław
Tel 883 570 809
ul. J.K. Branickiego 17B
15-085 Białystok