Reklamy AdWords coraz bardziej przypominają wyniki organiczne

Joanna Kulik
23 lutego 2017
Udostępnij

O dwóch dni polska wyszukiwarka Google wdraża nowy wzór etykiet reklam AdWords. Nowe etykiety adwords to sam zielony kontur, białe tło oraz napis „Reklama” w środku (zamiast zielonej, pełnej etykiety, z którą mieliśmy do czynienia w przeciągu ostatniego roku). To kolejna z dużych zmian w odniesieniu do sposobu wyświetlania i oznaczania reklam AdWords w wynikach Google, z którą mieliśmy do czynienia w ostatnich dwóch latach.

nowe etykiety adwords
Po lewej nowy wzór etykiet AdWords, po prawej dotychczasowy

Nowe etykiety adwords - linki sponsorowane niemal jak organiczne

Czym skutkują nowe etykiety adwords? Tym, że reklamy tekstowe w Google coraz bardziej upodobniają się do wyników organicznych. Bez wątpienia zmiana ta to kontynuacja polityki firmy, która mocno inwestuje w AdWordsy poprzez np. zwiększanie udział linków sponsorowanych na pierwszej stronie wyników organicznych. Ostatnie dwa lata przyniosły m.in. takie inne widoczne wizualne zmiany:

  • likwidacja wyświetlania reklam AdWords z prawej strony kolumny wyników organicznych,
  • zwiększeni udziału linków sponsorowanych do 7 (cztery „adwordsy” na górze i trzy na dole),
  • zmiana kolory etykiet „Reklama” z żółtego na zielony – identyczny jak kolor wyświetlanego adresu URL widoczny przy wynikach organicznych.
nowe etykiety adwords 2
A tak zmieniał się wygląd adwordsów na przestrzeni lat. Źródło: http://searchengineland.com/search-ad-labeling-history-google-bing-254332

Na razie nie do końca wiadomo, czy nowe etykiety adwords  są jeszcze na etapie testowania, czy już na etapie końcowego wdrażania. Faktem jest, że wciąż przy wielu linkach reklamowych widnieje dawne oznaczenie z pełnym zielonym wypełnieniem (stan na 23 lutego 2017).

W świetle tych zmian nasuwają się oczywiście pytania. Po pierwsze to jak nowy wzór etykiet ocenia branża SEM, a po drugie jak może zostać ona odebrana z punktu widzenia konsumenta. Zapytaliśmy o to Adriana Radziszewskiego z Agencji WiWi:

Nowe etykiety reklam AdWords to z punktu widzenia reklamodawców i administratorów kampanii zmiana na lepsze. Reklamy będą mniej odróżnialne od wyników organicznych, co może spowodować większą liczbę kliknięć. Z kolei jako konsument uważam, że wizualna zmiana jest mniej istotna niż dobre dopasowanie reklam. Jeśli wyświetlane reklamy AdWords będą źle dopasowane do zapytań użytkowników wyszukiwarki, to po prostu odniosą skutek odwrotny do zamierzonego – zirytują potencjalnego klienta i kolor etykiety nie będzie miał tu większego znaczenia.

- Adrian Radziszewski, specjalista ds. AdWords w Agencji Interaktywnej WiWi