Newsy Google – Zima 2016/2017 [TOP 10]

Joanna Kulik
02 marca 2017
Udostępnij

Kiedy wiosna coraz śmielej do nas wygląda, to znak, że czas na TOP10 zimowych nowości w branży :) Zebrałam dzisiaj najciekawsze i najważniejsze moim zdaniem newsy Google z ostatnich trzech miesięcy, wśród których nie zabrakło wieści na temat już wdrożonych rozwiązań oraz zapowiedzi nadchodzących zmian. A te są o tyle ciekawe, że dotkną nas jako osoby z branży oraz nas jako użytkowników i konsumentów produktów spod szyldu Google.

8 grudnia – Listy remarketingowe przypisywane z poziomu kampanii

Mała rzecz, a cieszy – od grudnia można przypisywać listy remarketingowe z poziomu kampanii (a nie tak jak wcześniej - tylko z poziomu grup reklam w panelu AdWords). Ta zmiana znacznie przyspiesza proces edytowania i ustawiania odbiorców remarketingu. Pozwala także lepiej monitorować efekty działań oraz to, czy ustawiając listy remarketingowe nie pominęliśmy żadnej grupy reklam.

Źródło: https://support.google.com/adwords/answer/2497940?hl=pl

10 stycznia – działa nowy czynnik rankingowy Google

Zapowiadany już w sierpniu nowy filtr od Google dla stron wyświetlających denerwujące całoekranowe reklamy już działa (teoretycznie). Karą za stosowanie reklam pop-up ma być obniżenie rankingu. Dotyczy to przede wszystkim wyskakujących pełnoekranowych reklam, które zasłaniają treść na stronie pojawiając się przy wejściu, jak i później podczas przeglądania witryny.

Strona karana ma być ponadto za wszystkie inne formaty reklam, które użytkownik musi zamknąć, aby móc dostać się do treści oraz strony typu one-page, których górna część przypomina formatem reklamę pełnoekranową. Fraza „ma być” jest tu kluczowa – dalej nie wiadomo jak nowy filtr działa oraz komu dokładnie się oberwało. Efektów w postaci mniejszej ilości pop-upów nikt specjalnie nie zauważył (wyniki testu, który to potwierdził znajdziecie TUTAJ).

18 stycznia – Matt Cutts oficjalnie odchodzi z Google

Matt Cutts, pracujący w Google na stanowisku head of search quality (co można przetłumaczyć jako szef działu jakości wyników wyszukiwania), ogłosił swoje oficjalne odejście z firmy – kontrakt wygasł mu 31 grudnia 2016 roku. Cutts porzucił Google na rzecz pracy w US Digital Service (USDS), amerykańskim odpowiedniku naszego Ministerstwa Cyfryzacji lub jak kto woli – Centralnego Ośrodka Informatyki. Cutts objął tam posadę dyrektora inżynierii.

Jak poinformował na swoim blogu, decyzję podjął dość spontanicznie – po początkowym 3-miesięcznym epizodzie z USDS postanowił zostać tam na stałe. Przyznał, że nie jest to tak intratna i ciepła posadka jak w Dolinie Krzemowej, jednak pozwala rozwiązywać realne ludzkie problemy.

Matt Cutts pracował w Google od 2000 roku. Był jednym ze 100 pierwszych zatrudnionych w firmie. Przez lata udzielał osobom z branży SEO wielu wskazówek i porad dotyczących polepszenia pozycji swojej strony w Google.

20 stycznia 2017 – Więcej danych na temat skuteczności reklam na YouTube [ZAPOWIEDŹ]

Jak informuje Google na blogu AdWords – już 50% użytkowników korzystających z YouTube robi to za pośrednictwem urządzeń mobilnych (przede wszystkim smartfonów). W związku z tym firma umożliwi reklamodawcom lepszy wgląd w dane na temat skuteczności kampanii AdWords na YT na urządzeniach mobilnych.

W przeciągu roku Google zamierza zakończyć wdrażanie nowego narzędzia, które ma dostarczać więcej praktycznych informacji na temat skuteczności kampanii reklamowych na YT przeznaczonych na różne urządzenia.

W tym samym komunikacie firma zapowiedziała, że usprawni politykę prywatności i bezpieczeństwo użytkowników korzystających z kont Google w ramach różnych narzędzi i serwisów. Np. osoba, która odhaczyła daną reklamę w wyszukiwarce Google nie zobaczy jej także podczas korzystania z YouTube’a.

Źródło: https://adwords.googleblog.com/2017/01/making-youtube-better-in-mobile-cross.html

26 stycznia – Aktualizacja Chrome 56 oraz ważna informacja dla sklepów internetowych

Wraz z udostępnieniem przez Google aktualizacji przeglądarki Chrome do wersji 56.0 strony i sklepy internetowe stosujące nieszyfrowane połączenia HTTP otrzymają etykietę „Niebezpieczne” w wynikach wyszukiwania. Google chce w ten sposób wymusić na wydawcach stosowanie bezpiecznego protokołu HTTPS. Dotyczy to serwisów, które korzystają z różnego rodzaju form zbierania poufnych danych osobowych od swoich użytkowników (poprzez np. formularze kontaktowe czy formularze zakupowe).

NEWSY GOOGLE

O kupnie szyfrowanego protokołu HTTPS muszą pomyśleć więc przede wszystkim właściciele sklepów internetowych, którzy pozyskują różnego rodzaju dane poufne od użytkowników, na przykład numery kart kredytowych i kont bankowych o ile nie zostały zabezpieczone protokołem SSL.

Warto dodać, że Chrome posiada 1/3 rynku użytkowników przeglądarek w Polsce (ok. 29%), a jego wersja mobilna odpowiednio 17% (dane za przełom 2016 i 2017 r.). Ponadto Google oficjalnie napomknęło o tym, że to, czy strona/sklep będzie posiadać zabezpieczenie szyfrowane wpłynie na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Źródło: https://security.googleblog.com/2016/09/moving-towards-more-secure-web.html

Źródło: http://www.ranking.pl/pl/rankings/web-browsers-groups.html

31 stycznia 2017 – Rozszerzone reklamy tekstowe od teraz jedynym dostępnym formatem

Google przypominało, że od 31 stycznia można tworzyć i edytować tylko rozszerzone reklamy tekstowe – jest do obecnie jedyny dopuszczalny format dla nowo powstających reklam. Od tego dnia nie można już tworzyć standardowych reklam tekstowych, ale utworzone wcześniej standardowe reklamy tekstowe nadal się wyświetlają. Jak mają wyglądać poprawnie zaprojektowane reklamy tekstowe? Szukaj w tym wpisie: http://blog.wiwi.pl/nowosci-google-wrzesien-2016-podsumowanie/

Źródło: https://adwords-pl.googleblog.com/

31 stycznia – Google prezentuje warunek IF – nową funkcję w AdWords

Warunek IF (inaczej „jeśli” lub szerzej „jeśli A to B”) to nowa funkcja oferowana managerom kampanii tekstowych AdWords, którą dobrze zrozumieją osoby znające podstawy programowania. IF pozwala dodawać reguły do poszczególnych fraz w tekstach reklam tak, aby w zależności od spełnienia danego warunku wyświetlała się wersja A, B czy C. Warunek ten jest możliwy do zastosowania we wszystkich miejscach tekstu reklamy poza widocznym URL.

newsy google
Źródło: Search Engine Land

Funkcja ta umożliwia planowanie reklam zgodnie z wytyczonymi planami i strategią. NP. możemy ustawić zasadę „jeśli to nowy klient sklepu pokaż mu promocję -15%” lub „jeśli to klient powracający pokaż mu promocję -10%” itd. Funkcja IF pozwala na dopasowanie kilku parametrów: urządzenia, czasu, odbiorcy, płci oraz wieku.

Więcej: https://www.searchenginejournal.com/new-google-adwords-functions-allow-greater-ad-customization/184802/

Źródło: https://support.google.com/adwords/answer/7207341?hl=pl

7 lutego - Aktualizacja algorytmu Phantom 5.0

Ta aktualizacja przeszła trochę bez echa, jednak warto o niej wspomnieć, ponieważ została uznana za dość osobliwą. Około 7 lutego miała miejsce aktualizacja o nieoficjalnej nazwie Phantom 5.0, a zmiany w pozycjach polska branża SEO zauważyła około 9-10 lutego. Algorytm Phantom odpowiada głównie za ocenę jakości i unikalności treści, zatem dopatrywano się wahań wśród domen i subdomen monitorowanych głównie ze względu na ten obszar. Co ciekawe, pojawiło się sporo głosów, że aktualizacja odpowiedzialna za pilnowanie unikalności treści wywindowała treść...zdublowaną. Sporo osób z kolei nie zauważyło żadnych istotnych zmian w pozycjach obserwowanych przez siebie stron.

Więcej: blog.seosklep24.pl 

Więcej: http://blog.searchmetrics.com/us/2017/02/15/google-phantom-5-update/

17 lutego - YouTube kończy z półminutowymi reklamami odtwarzanymi w całości, zapowiada skuteczniejsze formaty [ZAPOWIEDŹ]

W połowie lutego w oświadczeniu dla portalu Campaign Google zapowiedziało, że usunie 30-sekundowe nieprzemijalne reklamy z filmów na YouTube. Ten format ma zniknąć w 2018 roku, ale ie wiadomo, kiedy dokładnie. Jednocześnie firma zachowa dotychczasowy format reklam, które można było pominąć po 5 sekundach.

Takie działanie można odczytać jako wyjście naprzeciwko użytkownikom, spośród których przytłaczająca większość nie darzy nieprzewijalnych reklam na YT zbytnią miłością. Potwierdzeniem tego może być m.in. wynik ankiety przeprowadzonej przez firmę Accenture w zeszłym roku: aż 84% respondentów uznało, że denerwują ich reklamy przeszkadzające w oglądaniu filmów na YouTube.

Źródło: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-konczy-z-polminutowymi-reklamami-odtwarzanymi-w-calosci/

Źródło: https://www.cnet.com/news/youtube-cutting-those-annoying-30-second-ads-in-2018/

Źródło: http://www.campaignlive.co.uk/article/youtube-stop-30-second-unskippable-ads/1424541

21 lutego - Google będzie obniżać widoczność pirackich treści [ZAPOWIEDŹ]

Coraz trudniej będzie znaleźć pirackie linki do filmów i seriali. Po paroletnich rozmowach Google oraz Microsoft (właściciel wyszukiwarki Bing) zawarły oficjalne porozumienie z organizacjami British Phonographic Industry (BPI) i Motion Picture Association.

Od 1 czerwca zobowiązały się do obniżaniu widoczności stron zawierających pirackie treści łamiące prawa autorskie twórców i producentów.  Porozumienie zostało zawarto z udziałem brytyjskiego UK Intellectual Property Office, czyli rządowego biura pilnującego przestrzegania m.in. praw autorskich.

Jak informuje portal wirtualemedia.pl „Według zapowiedzi strony łamiące prawa autorskie po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnego tytułu piosenki, filmu czy serialu nie pojawią się na czele wyników, a znajdą się poza pierwszą stroną rezultatów wyszukiwania. Zamiast tego na czele listy będą promowane legalne źródła korzystania z konkretnych treści chronionych prawami autorskimi”.

Czytaj więcej na: http://blog.wiwi.pl/google-i-bing-degraduja-linki-do-pirackich-tresci/

22 lutego – nowe etykiety reklam AdWords

Jeśli chodzi o kolejne newsy Google, to dużą nowością jest fakt, że polskie reklamy tekstowe AdWords mają nowe etykiety i coraz bardziej przypominają wyglądem wyniki organiczne. Białe tło z zieloną ramką i napisem „Reklama” to nowy wzór etykiet. Specjaliści z branży nie mają wątpliwości, że takie „wtapianie” linków sponsorowanych w wyniki organiczne zaowocuje większą liczbą kliknięć. To kolejny krok w kierunku ekspansji reklam AdWords na liście wyników organicznych w Google. Inne niedawne zmiany to zwiększenie liczby adwordsów do 7 oraz zmiana koloru etykiet z żółtej na zieloną.

Więcej o tej nowości: http://blog.wiwi.pl/nowe-etykiety-adwords/