Linkowanie SEO – na czym polega? - Agencja Interaktywna WiWi

Linkowanie SEO – na czym polega?

Emilia
14 czerwca 2021
Udostępnij

Linkowanie SEO, czyli link building to jeden z najistotniejszych czynników, wpływających na pozycję stron w wyszukiwarce. Jednocześnie, ze względu na zmieniające się wymaganie algorytmów Google, nie jest to zadanie najprostsze. Z wiedzą na temat linkowania SEO należy być więc zawsze na bieżąco. Jeśli chcesz odświeżyć swoją wiedzę na temat link buildingu i dowiedzieć się, jakie są jego zalety, ten artykuł na pewno Ci w tym pomoże. Owocnej lektury!

Co warto wiedzieć o linkowaniu SEO?

Linkowanie SEO jest w złotej trójce najważniejszych działań, dążących do poprawy widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Mówi się, że pod względem pozycjonowania to unikalne treści mają największą moc, ale warto tu dodać, że bez dobrego link buildingu nie będą w stanie zagwarantować witrynie wysokich wyników w Google. Bardzo istotne jest także budowanie wiarygodności marki w sieci. Jak to zrobić? Właśnie poprzez budowanie wiarygodnych witryn. Najlepiej więc zacząć od podstaw. Czyli od czego?

Link – co to takiego?

Jeśli mowa o podstawach, należy zacząć od zdefiniowania, czym tak naprawdę jest link. Otóż jest to łącze w formie zapisu HTML, które po kliknięciu przenosi użytkownika do nowej witryny, znajdującej się wewnątrz lub na zewnątrz dokumentu. Linki pozwalają na swobodne poruszanie się po sieci. Warto również dodać, że każda strona www ma swój indywidualny link.

Czym jest linkowanie SEO?

Linkowanie SEO jest to metoda zwiększania ruchu na stronie internetowej, a także jej pozycji w wyszukiwarce. Link building polega na pozyskiwaniu wartościowych linków zwrotnych, które będą przenosiły użytkownika na stronę docelową. Opisany proces nazywa się linkowaniem zewnętrznym i przeprowadzany jest poza docelową stroną internetową. Nie można jednak zapominać o tym, że linkowanie SEO to również działania prowadzone na stronie (czyli on-site), które opierają się na odwoływaniu się do adresów wewnątrz witryny.

Jakie są typy linków?

Głównym zadaniem linkowania SEO jest poprawa widoczności strony. Oprócz tego link building ma również na celu ułatwienie pracy robotom Google. Warto uświadomić sobie, że im więcej linków prowadzi do strony docelowej, tym szybciej roboty będą w stanie prześledzić cały ich profil, a także ustalić hierarchię strony www. Bardzo istotne są również typy samego linkowania. Linkowanie SEO można bowiem podzielić na dwa typy, czyli na linkowanie wewnętrzne i linkowanie wewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne

Pierwszy typ, czyli linkowanie wewnętrze jest podstawowym sposobem linkowania. Jak sama nazwa wskazuje, odbywa się wewnątrz witryny. Polega na dodaniu linków do stron, które przekierują użytkownika na inne witryny, będące w posiadaniu jednego właściciela. Dzięki takim działaniom zarówno użytkownicy, jak i roboty Google mogą bardzo intuicyjnie i wygodnie poruszać się po witrynie. Co więcej, linkowanie wewnętrzne znacząco zmniejsza współczynnik odrzuceń. Linki wewnętrzne są bowiem często klikane przez internautów, którzy chcą poznać więcej oferowanych treści. Ponadto patrząc z perspektywy właścicieli witryn internetowych, bardzo istotny jest fakt, że to oni mają kontrolę nad całym procesem linkowania wewnętrznego.

W przypadku linkowania wewnętrznego kluczowym czynnikiem jest anchor text. Jest to fragment linku przypisywanego do konkretnej frazy kluczowej, opisującej zawartość treści, która się pod nim znajduje. Można wyróżnić pięć rodzajów anchor text:

  • Adres URL – w tym przypadku w tekście podaje się cały link, który przekierowuje użytkownika do innej strony,
  • Anchor brandowy – polega na umieszczeniu linka pod nazwą domeny lub nazwy firmy,
  • Exact Match – ma za zadanie linkować stronę pod konkretnie przypisaną jej frazę kluczową, na którą ma rankować,
  • Partial Match – jest to linkowanie strony na przypisaną jej odmienioną frazę kluczową lub frazę kluczową „długiego ogona”, na którą ma rankować,
  • Zero Match – polega na linkowaniu strony bez uwzględnienia fraz kluczowych, a w celu zmobilizowania internauty do wykonania konkretnej czynności.

Jakie są rodzaje linkowania wewnętrznego?

  • Menu główne – jeśli tylko strona posiada menu główne, powinno być ono miejscem branym pod uwagę w pierwszej kolejności w przypadku linkowania wewnętrznego. By skutecznie budować strukturę linkowania, najważniejsze jest dopasowanie odpowiednich fraz kluczowych pod adresy odsyłające. W jaki sposób to zrobić? Tu szczególnie przydatne okażą się darmowe narzędzia do wyszukiwania najpopularniejszych fraz kluczowych, czyli Keyword Planner oraz Google Trends.
  • Menu okruszkowe – w tym przypadku linkowanie wewnętrzne jest równie istotne. Menu okruszkowe czy inaczej Breadcrubs jest standardem w przypadku rozbudowanych witryn z podziałem na wiele kategorii. To uporządkowana struktura, która jest bardzo dobrze odbierana przez wyszukiwarkę Google, jak i użytkowników zaciekawionych treścią, bowiem dzięki takiemu menu mogą oni w wygodny oraz intuicyjny sposób przechodzić do interesujących ich kategorii.
  • Sitemapa – jest to plik w formacie XML, w którym znajduje się lista wszystkich wartościowych linków do podstron w witrynie. Ta lista nie jest widoczna dla użytkowników, a jedynie dla robotów Google. Pozwala na tworzenie przejrzystej struktury strony www.
  • Opisy kategorii – w przypadku, gdy na stronie internetowej istnieje podział na kategorie, bardzo ważne jest stworzenie dla nich opisów, które pozwolą użytkownikom lepiej orientować się w tym, co dokładnie może znaleźć na danej podstronie. Przygotowując takie opisy warto również uwzględnić w nich linkowanie SEO, które zapozna internautę z innymi treściami. Należy także zadbać, by opisy kategorii były unikalne.
  • Artykuły blogowe – bardzo ważne dla pozycjonowania strony internetowej są również wpisy blogowe. Stąd też w ostatnich latach coraz więcej właścicieli witryn decyduje się na tworzenie na nich blogów branżowych. Takie wpisy można bowiem nasycić likami wewnętrznymi, które zaprowadzą czytelnika do artykułów powiązanych z danym tematem, a także do oferowanych produktów czy usług.
  • Specjalne sekcje na stronie – one również dają duże pole do popisu w kwestii linkowania wewnętrznego. O jakich dokładnie sekcjach mowa? Chodzi na przykład o sekcje wyprzedaży, nowości czy promocji, z którymi styczność mamy głównie w sklepach internetowych. Ich celem jest ułatwienie użytkownikowi dotarcia do oferty, na wypromowaniu której najbardziej zależy właścicielowi witryny.
  • Materiały audiowizualne – nie każdy ma tego świadomość, ale na stronie można linkować również materiały audiowizualne. Jeśli więc do opisów produktowych czy wpisów na blogu dodaje się zdjęcia, filmy, tabele, wykresy itp., warto podpiąć do nich link, który po kliknięciu przeniesie użytkownika do treści związanych z danym materiałem.

Linkowanie zewnętrzne

Drugim typem linkowania jest linkowanie zewnętrzne, czyli pozyskiwanie linków z innych witryn. Tutaj bardzo ważną rolę odgrywa fakt, kto jest właścicielem domeny, z której następuje przekierowanie na stronę docelową. Oczywiste jest, że im wyższą rangę ma witryna oraz im więcej linków prowadzi do strony docelowej, tym lepiej. 

By skutecznie budować pozycję i wiarygodność witryny, nie można pomijać linkowania zewnętrznego. Jest to świetna opcja zarówno dla właścicieli stron firmowych, sklepów internetowych, jak i blogów. To dobry pomysł na wypromowanie swojej marki. Należy przy tym pamiętać, by linkowanie zewnętrzne było dopasowane do tematyki strony. Spersonalizowany pakiet jakościowych linków to klucz do sukcesu.

W jaki sposób można pozyskać linki zwrotne?

Jak pozyskać wartościowe linki? Istnieje na to kilka skutecznych oraz wartościowych sposobów. Kluczowe jest w tym przede wszystkim to, by budowały one naturalny profil linków. Które z nich mogą w tym pomóc?

  • Marketing treści – to właśnie pozyskiwanie linków z pomocą marketingu treści uważane jest za najskuteczniejsze. Nastawione jest ono na umieszczanie adresów prowadzących do strony docelowej poprzez linkowanie, np. wpisów blogowych, wizytówki GMF, portali ogłoszeniowych, forów dyskusyjnych, artykułów sponsorowanych czy katalogów stron www.
  • E-mail marketing – jest to bardzo popularny i sprawdzony sposób na pozyskanie wartościowych linków zwrotnych poprzez docieranie do odpowiedniej grupy docelowej. E-mail marketing umożliwia tworzenie spersonalizowanego przekazu bez dużego nakładu kosztów. W tym przypadku kluczowym zadaniem jest stworzenie bazy mailingowej.
  • Optymalizacja adresów URL – jest to sposób na pozyskanie linków poprzez ich naprawę. Jak stworzyć przyjazne linki? Podstawowe zasady przy ich tworzeniu to: separator dla poszczególnych słów, brak podkreśleń, brak spacji i znaków diakrytycznych, logiczna struktura, unikanie nadmiernego zagnieżdżania oraz unikanie spójników.
  • Media społecznościowe – dzięki takim portalom społecznościowym, jak Facebook, Twitter, Instagram, YouTube czy LinkedIn można odnaleźć grupy docelowe, które w swoich wpisach umieszczą link do Twojej strony. Dzięki social mediom jest to naprawdę bardzo proste prostsze. Można bardzo szybko nawiązać kontakt z wieloma osobami i zaproponować im współpracę, np. publikację artykułu z linkiem do Twojej strony.

Mocne linki, czyli jakie?

Czym są mocne, wartościowe linki? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważna, ponieważ odróżnienie dobrych linków od złych pomoże ocenić, czy istnieje szansa, by witryna poprawiła swoją pozycję w sieci. Jak informuje Google, do oceny jakości wyszukiwania powinno się wykorzystywać koncepcję EAT, czyli Expertise (eksperckość), Authority (autorytet) oraz Trustworthiness (wiarygodność). Takie podejście wynika z misji, którą przyjęła firma. Misja ta ma na celu dostarczanie internautom wyłącznie jakościowych treści, które będą niosły przekaz merytoryczny. Zatem mocne linki to linki umieszczane na stronach www, które są eksperckie, autorytatywne oraz wiarygodne.

Podczas pozyskiwania linków najlepiej jest kierować się wskaźnikiem Trust Rank. Jest on przypisany każdej stronie internetowej i za pomocą algorytmu analizuje on jakość linków dla konkretnej witryny. Jeśli linki umieszczane są w wiarygodnych witrynach o wysokim wskaźniku Trust Rank, będzie to miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony docelowej. Ważne, by dodawane linki były linkami dofollow.

Co więcej, ważna jest także pozycja linku na stronie internetowej. Przyjmuje się, że linki, które znajdują się na początku lub w środku tekstu mają większą wartość. Natomiast linki znajdujące się na końcu tekstu lub w stopkach, mają słabszą moc.

Black Hat SEO, czyli zakazane techniki pozycjonowania

W tym miejscu warto także wspomnieć o czymś, co nazywa się Black Hat SEO. To nic innego, jak zakazane techniki pozycjonowania. Do takich nieuczciwych praktyk zalicza się chociażby: automatyzację pozyskiwania linków, kupowanie i sprzedawanie linków, masowe tworzenie artykułów sponsorowanych, ukryte przekierowania na inny adres niż wskazywałby na to link oraz nadmierną wymianę linków. Warto pamiętać, że Google bardzo często karze witryny za takie działania, dlatego należy ich unikać.