Indeks mobilny już działa – Co Google radzi webmasterom?

Joanna Kulik
15 listopada 2016
Udostępnij

Indeks mobilny staje się faktem, o czym Google poinformowało oficjalnie na swoim blogu i zapowiedziało rozpoczęcie testów. Przy okazji firma stworzyła listę zaleceń dla właścicieli i administratorów stron internetowych, które mają pomóc im przystosować witryny do nowych wymagań algorytmu.

Niedawno Gary Illyes z Google poinformował o planowanym wdrożeniu nowego sposobu indeksowania stron internetowych ze względu na ich przystosowanie do urządzeń mobilnych (indeks mobilny), o czym pisaliśmy tutaj. Na więcej szczegółów musieliśmy poczekać do 4 listopada. Google poinformowało, że oficjalnie rozpoczyna testowanie nowego indeksu. Oczywiście kontekstem całego eksperymentu jest wdrażanie filozofii „mobile-firendliness” czyli przystosowania całego Internetu do korzystania na urządzeniach mobilnych. Wpis mogliśmy przeczytać na blogu dla webmasterów.

Co zmieni indeks mobilny i kto powinien się go bać?

  • Google podkreśla, że indeksacja stron będzie odbywała się na podstawie treści umieszczonej na mobilnej wersji strony internetowej, więc to właśnie tam należy nieco popracować, jeśli chcesz zachować wysoką pozycję.
  • Co ważne, jeśli posiadasz stronę responsywną (RWD) to nie musisz obawiać się „dobrej zmiany”, bo treści i znaczniki danych strukturalnych odczytywane są tak samo na każdym urządzeniu.
  • Z kolei jeśli posiadasz dwie wersje strony (wersję desktopową i wersję mobilna), a treści na nich się od siebie różnią, to warto sprawdzić, czy wspomniane dane strukturalne działają poprawnie dla obu wersji.
  • Upewnij się, że twoja strona jest dostępna dla botów Google.
  • Nie ma konieczności zmiany linków kanonicznych dla mobilnej wersji strony (linki kanoniczne są informacją dla robotów wyszukiwarek na temat właściwego adresu danej strony internetowej).
  • Jeśli do tej pory nie dodałeś i/lub nie zweryfikowałeś mobilnej wersji swojej strony w Search Console, to pora to zrobić.
  • Jeśli posiadasz tylko desktopową wersję swojej strony internetowej, to wciąż będzie ona indeksowana przez algorytm, jednak będzie robił to nowy indeks mobilny.
  • Ważne: jeśli dopiero tworzysz mobilną wersję swojej strony, to lepiej jest poczekać i uruchomić ją później i w pełni skończoną, niż wcześniej, ale z błędami i niekompletną. W ten sposób unikniesz zaindeksowania niewłaściwych danych lub treści przez googleboty
  • Google poinformowało, że zmiany będą wprowadzane stopniowo przez najbliższe miesiące i do tego na razie na małą skalę.