Ile kosztuje reklama w Google? - Agencja Interaktywna WiWi

Ile kosztuje reklama w Google?

Joanna Kulik
28 września 2020
Udostępnij

Reklama w wyszukiwarce Google to prosty sposób na to, aby twoja oferta znalazła się na samej górze listy wyników wyszukiwania. Sprawdź, ile kosztuje reklama w Google oraz jak wygląda rozliczenie.

Spis treści

Czym są reklamy Google Ads?

Reklamy w wyszukiwarce Google to jedna z form reklamy Google Ads, która ma postać linków do podstron oferty. Są to inaczej linki sponsorowane lub linki płatne. Pokazują się w kilku miejscach na liście wyników wyszukiwania (na samej górze lub na dole, pod wynikami organicznymi). Ale reklamy tekstowe to nie wszystko. Narzędzie emituje reklamy także w formie graficznej w sieci reklamowej Google (GDN – Google Display Network) jako klikane banery reklamowe. Ponadto można tu wyemitować reklamy wideo zamieszczone w serwisie YouTube lub reklamę konkretnego produktu w serwisie Google Zakupy. Forma reklamy Google Ads zależy tak naprawdę od nas i wpływa na to, ile kosztuje reklama w Google dla konkretnej witryny.

Dlaczego warto reklamować się poprzez Google Ads? Jest to bardzo popularne i niedrogie narzędzie do promocji online strony www lub sklepu internetowego. Daje też ogromne możliwości jeśli chodzi o formę promocji. Inwestując w reklamy Google zyskujemy możliwości, jakie daje nam ta największa na świecie wyszukiwarka internetowa, z której korzysta ponad 97% polskich internautów. To zresztą często komplementarne działania do pozycjonowania stron w bezpłatnych wynikach Google, pozwalające wzmocnić pozycję witryny w wyszukiwarce.

Czy narzędzie Google Ads jest płatne?

Samo korzystania z narzędzia Ads jest całkowicie darmowe. Tak jak jego konfiguracja. Dostęp do niego otrzymuje każdy, kto założy konto. Płatna jest zaś sama emisja reklam, jednak trzeba wiedzieć, że dostęp do niektórych funkcji uzyskamy dopiero, kiedy uruchomimy już kampanię reklamową. Trzeba ustawić na koncie reklamowym profil płatności swojej firmy oraz przypiąć kartą bankową, z której pobierana będzie opłata za późniejsze działania reklamowe. System w sposób automatyczny dokonuje rozliczeń po przekroczeniu progów wydatków na reklamy, ale można też samodzielnie doładowywać budżet na koncie reklamowym. Same wydatki za reklamy firma Google ustala w zależności od wybranego modelu rozliczeń, a tych jest obecnie sześć (w 2020 roku). Opiszę je poniżej, dzięki czemu dowiesz się jak jest rozliczana i ile kosztuje reklama w Google.

Ile kosztuje reklama w Google? Poznaj modele rozliczeń Google Ads

Płatność za kliknięcie w reklamę (CPC)

W skrócie CPC (cost per click). W tym modelu koszty naliczane są za pojedyncze kliknięcie w element reklamy. Im więcej kliknięć w naszą reklamą wygenerowali użytkownicy, tym większe będą wydatki na koncie. Ten model jest bardzo popularny, ponieważ to sam użytkownik ustawia maksymalną stawkę za kliknięcie. Jako reklamodawca ustalasz maksymalny koszt kliknięcia dla grup reklam lub słów kluczowych Faktyczny koszt za kliknięcie uzależniony jest od reklam konkurencji, którą trzeba przelicytować, aby nasza reklama wygrała walkę o miejsce reklamowe.

Rozliczenie za wyświetlenie reklamy (vCPM)

Model, w którym ustala się stawkę za każde 1000 wyświetleń reklamy. Skrót to vCPM – cost per mille. Dotyczy wyłącznie reklam emitowanych w sieci reklamowej Google. Koszty naliczane są, kiedy reklamę wyświetlono co najmniej przez 1 sekundę w co najmniej 50%. Jest to rozwiązanie polecane osobom, którym zależy na jak największym zasięgu reklam.

Opłata za obejrzenie reklamy (CPV)

W tym modelu przeznaczonym dla reklam wideo opłaty naliczane są za wyświetlenie filmu lub inną interakcję z nim, np. w postaci kliknięcia w towarzyszący reklamie element. Rzeczywisty koszt obejrzenia reklamy również uzależniony jest od stawek reklam konkurencji.

Strategie ustalania stawek

Podstawową strategią ustalania stawek jest metoda samodzielnego określania maksymalnego kosztu za kliknięcie (CPC). Dzięki niej reklamodawca posiada pełną kontrolę nad kosztami kliknięć – nie będą one wyższe niż ustalony limit. Strategia maksymalizacji liczby kliknięć jest już jedną z metod automatycznego określania stawek. W ramach określonego przez reklamodawcę budżetu dziennego, system dąży do pozyskania możliwie największej ilości kliknięć w reklamy. Ponadto mamy jeszcze:

·       Ulepszony koszt kliknięcia (eCPC)

Jest z kolei udoskonaloną wersją modelu rozliczenia za kliknięcie. Pozwala samodzielnie dostosować wysokość maksymalnej stawki za kliknięcie, ale system samodzielnie może ją podnieść  jeśli zobaczy szansę na wystąpienie konwersji. System obniża lub podnosi stawki za kliknięcie w zależności od prawdopodobieństwa wystąpienia konwersji. Jest to tzw. inteligentny model rozliczenia, który łączy samodzielne ustawianie stawek z inteligentnym ich określaniem.

·       Docelowy koszt działania (CPA)

Jest to już strategia w pełni automatyczna. Na podstawie określonego przez reklamodawcę kosztu konwersji samodzielnie ustala stawki za kliknięcia tak, by osiągnąć zamierzony efekt przy zachowaniu ustalonych wydatków.

·       ROAS

Oznaczająca zwrot nakładów na reklamę (return on ad spend). Polega na dynamicznym ustalaniu stawek w czasie trwania akcji. System Ads automatycznie dopasowuje je, aby skutkiem było osiągniecie określonego zwrotu z inwestycji w reklamy. Różni się od strategii CPA tym, że pod uwagę bierze nie ilość konwersji, a ich wartość. Ma to ogromne znaczenie w przypadku sklepów internetowych ze zróżnicowanym cenowo asortymentem.

Ponadto istnieją jeszcze dwie strategie maksymalizujące ilość lub wartość konwersji. System nie dąży w nich do określonego przez reklamodawcę celu, jest tylko ograniczony przez dzienny budżet reklamowy.

·       Docelowy udziału w wyświetleniach

Ta strategia pozwala na realizację celów związanych z widocznością reklam w wyszukiwarce Google. System samodzielnie ustala stawki tak, by zapewnić wyświetlenie reklamy w określonym miejscu wyszukiwarki, ale może być przy tym ograniczony maksymalną stawką za kliknięcie, jak w przypadku ręcznego ustalania stawek.

Budżet w Google Ads

Istnieją dwa typy budżetów w Google Ads: dzienny oraz całkowity. Budżet dzienny polega na ustalaniu stawek za reklamy w danym dniu. Możesz go modyfikować w zależności od wyników, jakie uzyskuje kampania. Na przykład jeśli reklama jest bardzo popularna, narzędzie Ads pozwala przekroczyć ustalony dzienny limit wydatków dwukrotnie. Dzięki temu sam decydujesz, ile kosztuje reklama w Google  w przypadku twoich kampanii.

Drugim typem jest budżet całkowity i dotyczy on wyłączenie kampanii wideo. Ustawiasz tu moment rozpoczęcia i zakończenia kampanii oraz maksymalną kwotę, jaką możesz przeznaczyć. Co istotne, kwota ta nie może być na bieżąco zmieniana, ale jeśli film osiągnie więcej wyświetleń niż założono, nie zostanie pobrana dodatkowa opłata.

Więcej na: https://support.google.com/google-ads/answer/2472725?hl=pl&ref_topic=3119128

Ile kosztuje reklama w Google? Przykład cen abonamentów

Koszt reklamy w Google Ads zawsze ustalany jest indywidualnie. Ponieważ każdy reklamodawca ma wiele możliwości samodzielnego ustalania stawek, nie ma jednej sztywnej kwoty, którą trzeba przelać do budżetu. Ilość pieniędzy, które trzeba zainwestować, zależy od wielu czynników. Na przykład grupy docelowej, branży czy lokalizacji. Agencje reklamowe oferujące zarządzania reklamami Google Ads dla klientów zazwyczaj przedstawiają prognozowany miesięczny budżet reklamowy dla kampanii. Trzeba jednak potraktować pierwszy miesiąc współpracy jako zapoznawczy, ponieważ dopiero w praktyce okazuje się, czy trzeba będzie zwiększyć budżet, czy też spokojnie można go zmniejszyć.

I właśnie. Klienci często pytają, ile kosztuje reklama w Google miesięcznie. Najniższy miesięczny budżet reklamowy Google Ads może wynieść ok. 300-400 zł. Do tego dochodzi koszt obsługi kampanii, który zależy między innymi od czasu poświęconego na przygotowania i zarządzania kampaniami reklamowymi. Można też dopłacić i zyskać dodatkowe działania. Na przykład więcej grup reklam lub dodatkowo reklamy produktowe w serwisie Zakupy Google ze sklepu internetowego.  Tak naprawdę wariantów może być mnóstwo, a koszty rozkładają się w zakresie od 200 do nawet kilku tysięcy złotych (dla dużych sklepów internetowych i produktów mających dużą konkurencję). Dlatego najlepiej jest wysłać zapytania do danej agencji i wypytać o konkretne działania, jakie są podjęte w ramach konkretnej oferty cenowej.

Przeczytaj także