Google Search Console – nowości 2016 [PODSUMOWANIE KWARTAŁU]

Joanna Kulik
02 sierpnia 2016
Udostępnij

Coraz więcej zmian w Google Search Console. Większa przepustowość danych, wydłużenie okresu przechowywania ich przez Search Analytics, a także nowe filtry to tylko niektóre z zapowiedzianych i/lub wprowadzonych nowości giganta z Mountain View.

 

Statystyki widoczne ponad 90 dni

Nie dalej jak pod koniec czerwca dziennikarka The SEM Post, Jennifer Slegg, napisała, że możemy spodziewać się wydłużonego czasu raportowania danych w analityce wyszukiwania w Google Search Console – obecnie wynosi on maksymalnie 90 dni. Użytkownicy tego narzędzia Google już od dawna narzekali na niewystarczający ich zdaniem okres. W rozmowie z The SEM Post Gary Illyes (analityk Google’a) wprost potwierdził, że firma pracuje nad zmianami, które uwzględniają także tę kwestię. Dodatkowo ekipa z Google'a cały czas pracuje nas zwiększeniem przepustowości danych.

Okres raportowania w Google Search Console to obecnie max 90 dni - wkrótce może się to zmienić
Raportowanie w Google Search Console za okres dłuższy niż 90 dni? To więcej niż prawdopodobne

Integracja raportów z Search Console i Google Analytics

Miesiąc wcześniej (maj) Google umożliwił integrację Search Console z Google Analytics (GA) pod kątem przeglądania danych z obu narzędzi (więcej tutaj). Na panelu z lewej strony w GA, pod kategorią „Pozyskiwanie” widnieje nowa zakładka – Search Console. Narzędzie to, po integracji z Analytics, łączy dane z obu źródeł i wyświetla je tuż obok siebie w trzech tabelkach. Rozwiązanie to wprowadzono, aby administratorzy mogli łatwiej porównywać dane dotyczące widoczności, CTR, średniej pozycji czy zachowania w wynikach organicznych z danymi takimi jak współczynnik odrzuceń, ilość odsłon czy współczynnik konwersji.

Google zachwala, że nowy widok raportów pozwala przenalizować dane od deski do deski. I tak dane o pozyskiwaniu użytkowników (Acquisition) można zestawić z danymi o ich zachowaniu (Behavior) i konwersji (Conversion).

Integracja Google Search Console z Analytics
Po integracji Google Search Console z Analytics możemy w jednym oknie porównać dane z obu narzędzi

Rich results, AMP – nowe filtry w Google Search Console

Tydzień później w Search Console pojawiła się opcja filtrowania stron ze względu na AMP (Accelerated Mobile Pages/Przyspieszone Strony Mobilne – projekt mający na celu przyspieszenie ładowania stron na urządzeniach mobilnych). Opcja ta pokazuje ruch na stronach wykorzystujących rozwiązanie AMP. Wcześniej filtr zawężał dostarczane informacje tylko do stron AMP wyświetlanych w „Wiadomościach” w wyszukiwarce. Możemy się zatem spodziewać dalej idących dostosowań narzędzi Google do projektu AMP. (Więcej przeczytasz na oficjalnej stronie, a także tutaj).

Miesiąc później (końcówka czerwca) w widoku statystyk Google Search Console pojawiły się nowe filtry – featured snippets oraz rich results (wyniki rozszerzone).  Nowe filtry pozwalają na rozszerzoną analizę klikalności podstron. Możemy porównać czy lepiej klikają się podstrony wyświetlane w sposób tradycyjny, czy podstrony rozszerzone, czyli inaczej karty rozszerzone/rich cards, w których wyniki zaprezentowane są w postaci tytuł+opis+miniaturka grafiki [zdjęcie poniżej].

Rich cards - karty rozszerzone w wynikach Google
Ewolucja prezentacji wyników wyszukiwania w Google [zdj. webmasters.googleblog.com]

Nowości i co dalej?

Powstaje na koniec pytanie: jakiego rodzaju korzyści to przynosi? Google konsekwentnie usprawnia swoje narzędzia pod kątem mobile – użytkownicy mają mieć ułatwione wyszukiwanie na urządzeniach mobilnych, a administratorów stron „popycha się” w kierunku implementacji narzędzi i rozwiązań przyjaznych mobile. Z kolei webmasterzy ze swojej strony mają coraz więcej możliwości analityki ruchu z urządzeń mobilnych.