Strona główna - Blog - Błąd 404 – co oznacza i jak naprawić?
Błąd 404 jest czymś, co z pewnością spotkałeś już w Internecie. Czy to przeglądając go jako użytkownik, czy też prowadząc swoją własną stronę lub sklep. Z obu tych perspektyw nie jest czymś mile widzianym. Sam fakt, że źle wygląda nie jest jego jedyną wadą. Tak naprawdę błąd tego typu może nieść ze sobą znacznie poważniejsze konsekwencje. Występujący w większej ilości, jest w stanie skutecznie utrudnić pozycjonowanie i doprowadzić do spadku konwersji. Czym dokładnie jest błąd 404 not found? Jak usunąć błąd 404? Czytaj dalej po pełną dawkę informacji na jego temat.
Błąd 404 pojawia się wtedy, gdy spróbujesz wejść na stronę internetową (lub jej podstronę), która nie istnieje. W skrócie zatem oznacza on tylko to, że serwer nie odnalazł zasobu, który próbowałeś wyświetlić. "404" to jeden z kodów HTTP, zarezerwowany właśnie dla tego typu sytuacji. To, że użytkownikowi wyświetla się błąd 404 nie oznacza tylko, że na stronie posiadasz odnośnik do nieaktualnej podstrony (lub użytkownik został skierowany na nią z zewnętrznego źródła). Strona 404 wyświetli się bowiem również wtedy, gdy użytkownik popełni literówkę - na przykład przy ręcznym wpisywaniu adresu strony. W końcu może go przepisywać chociażby z Twojej wizytówki.
Istnieją dwa sposoby wyeliminowania błędu 404. Pierwszy to utworzenie podstrony, która miała być na jego miejscu. Drugi z kolei zakłada przekierowanie użytkownika na inną podstronę. Albo taką samą, a o innym adresie URL, albo też podobną, najlepiej poruszającą to samo zagadnienie.
Istnieje wiele przyczyn, ze względu na które użytkownik może natrafić na kod błędu 404. Prowadząc własną stronę lub sklep internetowy, powinieneś je znać. Chociażby po to, by móc sprawdzać swój serwis po wprowadzeniu w nim pewnych zmian. Poniżej lista najczęstszych przyczyn, w wyniku których pojawia się 404 błąd:
Jeśli zastanawiasz się, dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje, błąd http 404 może być jedną z przyczyn. To jednak niejedyne negatywne efekty jego występowania. Kolejne odczuje Twój użytkownik, u którego pozytywne doświadczenia zapewne chcesz zadbać tworząc własną stronę lub sklep. Strona 404 irytuje i w większości przypadków skłania do opuszczenia witryny i wejścia na inną (często konkurencyjną). Zwłaszcza jeśli użytkownik pochodzi z wyników wyszukiwania. Dla Ciebie to strata potencjalnego klienta - w dodatku w najbardziej błahy sposób.
Błąd serwera 404 odbija się również na widoczności strony lub sklepu w wynikach wyszukiwania. Choć Google twierdzi inaczej, błędy tego typu wpływają na tak zwany "bounce rate" (współczynnik odrzuceń). To parametr określający, jak często użytkownik opuszcza stronę lub sklep po zobaczeniu zaledwie jednej strony. Google w przypadku zbyt wysokiej wartości bounce rate może określić, że Twoja witryna nie wpasowuje się w oczekiwania danej grupy odbiorców. Przez to zaś mniej chętnie będzie ją im wyświetlał. Błąd tego typu może też zatrzymać robota indeksującego. Ten stara się przemierzać stronę lub sklep po sieci linków wewnętrznych. W przypadku, gdy na jego drodze pojawi się błąd 404 not found, jego praca zostanie przerwana. Choć zatem pojedyncze błędy 404 zapewne nie odbiją się negatywnie na "makro" w kontekście pozycjonowania strony, zbyt duża ich liczba - i owszem. Dlatego dobrze byłoby, żebyś znał zasady tworzenia stron internetowych i wiedział, jak usunąć błąd 404, a także jak dowiedzieć się o jego istnieniu.
Już wiesz, co oznacza błąd 404 i jakie mogą być przyczyny jego powstania. Teraz przejdźmy do kolejnego kroku, czyli jak dowiedzieć się, że na twojej stronie masz 404 błąd? Oczywiście, możesz ręcznie przejrzeć swój serwis lub sklep internetowy. Im jednak będzie on większy, tym cięższe będzie to do przeprowadzenia. Znacznie wygodniej będzie Ci sięgnąć po profesjonalne narzędzia, które zrobią to za Ciebie.
Dodając witrynę do usługi Google Search Console możesz zyskać naprawdę dużo. Jedną z jej zalet jest właśnie kontrolowanie dostępności podstron Twojego serwisu lub sklepu internetowego. Dostęp do odpowiedniej opcji zyskasz udając się do sekcji "Strony" w menu "Indeksowanie". Pod wyświetlonym tam wykresem znajdziesz sekcję Nie znaleziono (404). Po kliknięciu w nią zaś, narzędzie wyświetli Ci adresy URL podstron z tym właśnie problemem. Alternatywą dla tej opcji jest przejrzenie statystyk indeksowania w ustawieniach usługi. Tam również znajduje się informacja o nieznalezionych stronach.
Błąd 404 not found w Google Search Console (GSC)
Ahrefs.com to jedno z częściej wykorzystywanych narzędzi w pracy seowca. Jedna z jego funkcjonalności pozwola wyświetlić strony, na których znalazł się błąd HTTP 404. Aby uzyskać do niej dostęp, musisz przejść do sekcji Profil linków, kliknąć Uszkodzone linki zwrotne a następnie zaznaczyć status 404 Not found.
Ahrefs i błąd 404 Not found
W Internecie znaleźć można sporo crawlerów, a zatem webowych aplikacji, które pobiorą i przeskanują Twoją stronę lub sklep internetowy w poszukiwaniu nieprawidłowości. Chodzi między innymi o Screaming Frog SEO Spider, Sitebulb czy SEMRush. Musisz jednak pamiętać, że nie każde z nich zrobi to bezpłatnie. Większość za to dodatkowo wyświetli wiele innych informacji, które być może uznasz za przydatne.
Błędy 404 możesz zlokalizować również przeglądając dziennik logów serwera. Praktycznie każda firma hostingowa pozwoli Ci to zrobić. Pamiętaj, że w tym przypadku musisz wyodrębnić wysyłane do serwera zapytania, które zwracają kod 404. Jest to jednak najbardziej kłopotliwa metoda, z której najlepiej skorzystać tylko w towarzystwie odpowiednich narzędzi dodatkowych.
Błąd 404 nie zawsze jest oczywisty. Nie zawsze też wyświetla się w taki sam sposób. Zdarza się bowiem i tak, że występuje w tak zwanej pozornej formie. W takiej sytuacji strona 404 tak właściwie się nie wyświetla. Mimo, że konkretny zasób nie istnieje, przeglądarka wciąż otrzymuje o nim prawidłową informacje (kod stanu 200) i próbuje go wyświetlić. Wtedy też użytkownikowi wyświetla się strona pozbawiona treści lub z nieliczną jej ilością. Taki rezultat jest indeksowany w wynikach wyszukiwania. Na pozorny błąd 404 trzeba zatem reagować dokładnie tak, jak na ten standardowy, dążąc do jego usunięcia. Mimo, że znacznie ciężej jest go znaleźć.
Pozorny błąd 404
Przy rozmiarach dzisiejszych sklepów internetowych WooCommerce i innych oraz rozległości stron www (w tym ich blogów) niemal niemożliwe wydaje się być usuwanie wszystkich błędów 404 na bieżąco. Na szczęście jednak można zrobić kilka rzeczy, aby wykorzystać je na swoją korzyść i zatrzymać przy sobie użytkownika, który normalnie uległby frustracji i opuściłby Twoją stronę. Chodzi o uczynienie strony 404 atrakcyjną z jego perspektywy. Możesz to zrobić poprzez interesujące hasło w jej obrębie, przyciągającą uwagę grafikę. Pomogą też ułatwienia w postaci sugestii stron, których użytkownik mógł szukać przed napotkaniem błędu. Umieszczenie tam wyszukiwarki również może okazać się świetnym pomysłem.
Nowoczesne projektowanie stron www powinno brać pod uwagę możliwość występowania błędów i właśnie tworzenie tego typu atrakcyjnych podstron. Każda profesjonalna agencja interaktywna zdaje sobie z tego sprawę i dąży do tego, by uczynić z nich atut strony internetowej lub sklepu należącego do jej klienta.
Jak przydatny był ten post?
Kliknij gwiazdkę, aby ją ocenić!
Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 5
Jak dotąd brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.
Tel +48 601 249 104
ul. Stanisława Konarskiego 18C, 44-100 Gliwice
Tel +48 665 147 294
ul. Księcia Witolda 49 lok. 15, 50-202 Wrocław