Pozycjonowanie sklepów

Wykorzystaj potencjał swojego sklepu, pozycjonuj się na tysiące słów

Pozycjonowanie sklepów internetowych znacząco różni się od pozycjonowania standardowego. Cel jest ten sam, wzrost liczby odwiedzin strony oraz zwiększenie konwersji, ale metody do jego dojścia znacząco inne! Pierwszą i zasadniczą różnicą między stroną firmową, a sklepem jest liczba podstron. Nawet małe sklepy mają ich kilkaset, a duże nawet kilkaset tysięcy. Jest to wielki obszar do działań, na którym można pozyskać tysiące nowych odwiedzin. Z racji tego, że sklepy mają wiele kategorii, produktów, pozycjonowanie musi zostać zaplanowane na kilka miesięcy do przodu i musi obejmować jak najwięcej podstron, nie możemy więc się skupić na stronie głównej i dwóch kategoriach ponieważ takie pozycjonowanie nie wygląda naturalnie i może nieść za sobą negatywne skutki w postaci filtru od Google

Etapy pozycjonowania sklepów

Etap 1

Proces pozycjonowania sklepu internetowego rozpoczynamy tak jak w przypadku strony firmowej, więc od pełnej analizy następujących elementów:

  • meta tagów
  • przekierowań w obrębie strony
  • nagłówków
  • nasycenia słowami kluczowymi
  • występowania mapy strony
  • prędkości ładowania się strony i jej podstron
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych


…i innych. Oprócz wymienionych powyżej punktów występujących także przy pozycjonowaniu standardowym, dla sklepu mamy jeszcze trzy kolejne, niezmiernie istotne analizy ponieważ sprawdzenia wymagają również:

  • linki wewnętrzne
  • opisy produktów i kategorii
  • karta produktu (od strony technicznej)


Prawidłowy audyt sklepu pod kątem SEO, późniejsze naniesienie poprawek oraz zmian powoduje, że w ciągu kilku tygodni zaczynają wzrastać pozycje sklepu dla fraz z tzw. „long tail”. Frazami typu „long tail” nazywamy zazwyczaj trzy-, cztero- lub wielowyrazowe wyszukiwania w Google. Poniżej przykłady:

  • buty nike air max 90 czerwone
  • aparat nikon d3200
  • telewizor samsung ue48h6400aw


Jak pokazują statystyki to właśnie frazy „long tail” w przypadku sklepów internetowych generują największe obroty. Powodem tego jest to, że użytkownik wpisujący konkretny model produktu, odwiedzając podstronę zawierającą ten, konkretny produkt, jest bardziej przekonany do zakupu – bo szukał i znalazł akurat to, co chciał znaleźć – niż ten który wpisze w wyszukiwarce po prostu „buty” i trafi do sklepu z 10 000 par.

Etap 2

Kolejnym etapem pozycjonowania sklepu internetowego jest budowa jego popularności. Popularny sklep to taki, do którego prowadzi duża liczba JAKOŚCIOWYCH linków z innych miejsc w sieci. Nasza firma usługi link buildingu prowadzi od 2010 roku. Dzięki zdobytemu doświadczeniu wiemy które linki jest warto mieć, a których należy unikać. Google w kwietniu 2012 roku wprowadziło do aktualizację algorytmu o nazwie „Pingwin”, który ma za zadanie wykrywać strony, do których prowadzi duża liczba spamerskich linków, a następnie obniżać im pozycję. Strony takie otrzymują również w Search Console powiadomienia o nienaturalnych linkach. Zdjęcie takiego powiadomienia czasami trwa miesiące, a z testów webmasterów wynika, że powrót na pozycje sprzed kary jest praktycznie niemożliwy.

Wiele firm SEO namawia swoich, ukaranych już klientów aby wykupić nową domenę dla firmy i zacząć pozycjonowanie od nowa. My, mając na uwadze to, że bardzo często adres internetowy firmy występuje na wizytówkach, plakatach, bilboardach i innych nośnikach reklamowych – lub po prostu jest znany sporej liczbie osób – nigdy nie stosujemy metod które mogą prowadzić do ukarania strony! Wychodzimy z założenia, że pozycjonowanie to nie proces na miesiąc czy dwa, ale na lata, i działanie na krawędzi wytycznych Google owocuje efektem ale na stosunkowo niedługi okres.

Etap 3

Kolejnym etapem pozycjonowania sklepu internetowego jest analiza efektów i nie chodzi tu tylko o monitoring pozycji słów kluczowych, ale także o analizę danych, które podaje nam Google Analytics czy Search Console. Analytics pokazuje nam średni czas wizyty na stronie, współczynnik odrzuceń, najpopularniejsze strony i, co najważniejsze, konwersję w sklepie, ścieżki tych konwersji, a także zachowania użytkowników. Search Console wskazuje na słowa, poprzez które użytkownicy wchodzili do naszego sklepu, które z nich miały największy CTR i jakie podstrony były najpopularniejsze. Dzięki tego typu danym jesteśmy w stanie znaleźć mocne i słabe punkty sklepu, skupić się na określonych obszarach i frazach jeszcze bardziej.