Pozycjonowanie sklepów

img

Pozycjonowanie sklepów internetowych znacząco różni się od pozycjonowania standardowego. Cel jest ten sam, wzrost liczby odwiedzin strony, ale metody do jego dojścia znacząco inne! Pierwszą i zasadniczą różnicą między stroną firmową, a sklepem jest liczba podstron. Nawet małe sklepy mają ich kilkaset, a duże nawet kilkaset tysięcy. Jest to wielki obszar do działań, na którym można pozyskać tysiące nowych odwiedzin.

Etapy pozycjonowania sklepów

Etap 1

Proces pozycjonowania sklepu internetowego rozpoczynamy tak jak w przypadku strony firmowej, więc od pełnej analizy następujących elementów:

  • meta tagów

  • przekierowań w obrębie strony

  • nagłówków

  • nasycenia słowami kluczowymi

  • występowania mapy strony

  • prędkości ładowania się strony i jej podstron

...i innych. Oprócz wymienionych powyżej punktów występujących także przy pozycjonowaniu standardowym, dla sklepu mamy jeszcze trzy kolejne, niezmiernie istotne analizy ponieważ sprawdzenia wymagają również:

  • linkowanie wewnętrzne

  • opisy produktów i kategorii

  • karta produktu (od strony technicznej)

Prawidłowy audyt sklepu pod kątem SEO, późniejsze naniesienie poprawek oraz zmian powoduje, że w ciągu kilkunastu dni zaczynają wzrastać pozycje sklepu dla fraz z tzw. „long tail”. Frazami typu „long tail” nazywamy zazwyczaj trzy-, cztero- lub wielowyrazowe wyszukiwania w Google. Poniżej przykłady:

  • buty nike air max 90 czerwone

  • aparat nikon d3200

  • telewizor samsung ue48h6400aw

Jak pokazują statystyki to właśnie frazy „long tail” w przypadku sklepów internetowych generują największe obroty. Powodem tego jest to, że użytkownik wpisujący konkretny model produktu, odwiedzając podstronę zawierającą ten, konkretny produkt, jest bardziej przekonany do zakupu - bo szukał i znalazł akurat to, co chciał znaleźć - niż ten który wpisze w wyszukiwarce po prostu „buty” i trafi do sklepu z 10 000 par.

Etap 2

Kolejnym etapem pozycjonowania sklepu internetowego jest budowa jego popularności. Popularny sklep to taki, do którego prowadzi duża liczba JAKOŚCIOWYCH linków z innych miejsc w sieci. Nasza firma usługi link buildingu prowadzi od 2010 roku. Dzięki zdobytemu doświadczeniu wiemy które linki jest warto mieć, a których należy unikać. Google w kwietniu 2012 roku wprowadziło do aktualizację algorytmu o nazwie „Pingwin”, który ma za zadanie wykrywać strony, do których prowadzi duża liczba spamerskich linków, a następnie obniżać im pozycję. Strony takie otrzymują również w Narzędziach Google dla Webmasterów powiadomienia o nienaturalnych linkach. Zdjęcie takiego powiadomienia czasami trwa miesiące, a z testów webmasterów wynika, że powrót na pozycje sprzed kary jest praktycznie niemożliwy.

Wiele firm SEO namawia swoich, ukaranych już klientów aby wykupić nową domenę dla firmy i zacząć pozycjonowanie od nowa. My, mając na uwadze to, że bardzo często adres internetowy firmy występuje na wizytówkach, plakatach, bilboardach i innych nośnikach reklamowych - lub po prostu jest znany sporej liczbie osób - nigdy nie stosujemy metod które mogą prowadzić do ukarania strony! Wychodzimy z założenia, że pozycjonowanie to nie proces na miesiąc czy dwa, ale na lata, i działanie na krawędzi wytycznych Google owocuje efektem ale na stosunkowo niedługi okres.

Etap 3

Kolejnym etapem pozycjonowania sklepu internetowego jest analiza efektów i nie chodzi tu tylko o monitoring pozycji słów kluczowych, ale także o analizę danych, które podaje nam Google Analytics czy Google Webmaster Tools. Analytics pokazuje nam średni czas wizyty na stronie, współczynnik odrzuceń, najpopularniejsze strony i, co najważniejsze, konwersję w sklepie, ścieżki tych konwersji, a także zachowania użytkowników. Webmaster Tools wskazuje na słowa, poprzez które użytkownicy wchodzili do naszego sklepu, które z nich miały największy CTR i jakie podstrony były najpopularniejsze. Dzięki tego typu danym jesteśmy w stanie znaleźć mocne i słabe punkty sklepu, skupić się na określonych obszarach i frazach jeszcze bardziej.